Reserv på BI kvoten

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2015 års vårtermin.
vartermin20
Inlägg: 9
Blev medlem: 10 dec 2014, 19:15

Reserv på BI kvoten

Inlägg av vartermin20 »

Hej!

Jag är reserv nr:
55 i Örebro
57 i Umeå
80 i Linköping

Hur ser mina chanser ut?

Är mycket tacksam för svar.
Gäst

Reserv på BI kvoten

Inlägg av Gäst »

Nu är jag inte så rutinerad, så du ska nog inte ta mina ord för givet, men jag skulle nog satsa pengar på att du kommer komma in både i Umeå och Örebro, då många har dessa ställen lågt rankade dvs. en person som avböjer sin plats i Lund=ett steg längre fram i kön för dig (då någon som kom till exempel in i Linköping avböjer sin plats för att komma in i Lund, och den platsen i Linköping i sin tur öppnar upp en plats i Umeå eller Örebro).

Jag var själv väldigt förvånad att jag kom in i Linköping på 40-50 reserv, då om man räknar på det så skulle det behövas att 40% av klassen avstår sin plats; men det hände. Sedan har många kommit in efter mig också så du kan nog ta det lugnt.

Angående Linköping så skulle jag nog säga att det är ganska svårt att komma in (men vi får hoppas på det bästa). Det är många som byter, men kanske inte tillräckligt många.
Gäst

Reserv på BI kvoten

Inlägg av Gäst »

smart att du inte nämnde kvoten
vartermin20
Inlägg: 9
Blev medlem: 10 dec 2014, 19:15

Reserv på BI kvoten

Inlägg av vartermin20 »

Gäst nr 1:
Tack så mycket för ditt svar. Det får mig att känna en lättnad och hoppet förblir kvar.
Jag undrar om jag kommer påverkas av att det är en ytterligare grupp (BIEX) som konkurrerar nu som inte fanns förr.
Det innebär att det är hälften av platser nu jämfört med förr?

Gäst nr 2:
Jag har skrivit kvoten på rubriken.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Reserv på BI kvoten

Inlägg av Nils »

vartermin20 skrev:Hej!

Jag är reserv nr:
55 i Örebro
57 i Umeå
80 i Linköping

Hur ser mina chanser ut?

Är mycket tacksam för svar.
VT14 fick minst 80 (14+13+53) reserver chansen i Örebro och minst 74 (17+7+50) reserver i Umeå. I Linköping var motsvarande antal 96 (22+1+73) men det har också skett ett stort överintag nu, så Linköpings reservantagning kan bli mindre än tidigare.
vartermin20 skrev:Jag undrar om jag kommer påverkas av att det är en ytterligare grupp (BIEX) som konkurrerar nu som inte fanns förr.
Det innebär att det är hälften av platser nu jämfört med förr?
Förra våren antogs 399 i urval 1, senaste hösten antogs 286 i urval 1 (BI-kvoten). Du kan därför minska ovanstående reservsiffror med ungefär 25 % för att få en bättre uppskattning.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Reserv på BI kvoten

Inlägg av Nils »

Gäst skrev:smart att du inte nämnde kvoten
Den står i trådens rubrik - som du gissningsvis klickade på för att komma in i den här tråden. :blinkar:
Låst