Urval 1 reserv

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2015 års vårtermin.
Karin

Urval 1 reserv

Inlägg av Karin »

Ebba! Om du vill veta säkert med din reservplats 1 i Umeå så är jag antagen men kommer inte att börja förrän i höst pga föräldraledigehet. Så den platsen är din antar jag;-)
Siri

Urval 1 reserv

Inlägg av Siri »

Jag har följande reservplaceringar i HP-kvoten:

KI: 14
Uppsala: 41

Vad har jag för chans att komma in, spekulera tack! :glad:
gasten

Urval 1 reserv

Inlägg av gasten »

Fick reserv 8 till KI i urvalsgruppen BI...

Vilka chanser har jag? :S
stats

Urval 1 reserv

Inlägg av stats »

Siri skrev:Jag har följande reservplaceringar i HP-kvoten:

KI: 14
Uppsala: 41

Vad har jag för chans att komma in, spekulera tack! :glad:
1% - KI

65% - Uppsala
gasten skrev:Fick reserv 8 till KI i urvalsgruppen BI...

Vilka chanser har jag? :S
40%
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Urval 1 reserv

Inlägg av Nils »

Gäst skrev:Nils, varför säger du så om BIEX kvoten i KI? MINST 2 pers blev antagna mellan urval 1 och 2. alltså förflyttades MINST 2 pers i reservkön från urval 1. Brukar det inte variera mer mellan urval/reserv under vårtermin? antar att man kan säga att reserv 1-5 har rätt så god chans och 6-10 liten?
vilka skulle du säga har bra reserv?
Det är ett stort steg från 2 stycken till 8 stycken och de som nu blir antagna till KI via BIEX kommer gissningsvis att hålla fast vid sina platser rätt hårt. Samtidigt har BIEX krympt från 22 till 19 platser, vilket också minskar sannolikheten för att platser ska bli lediga (och överintaget gör det troligt att det inte kommer att bli något reservintag efter urval 2 heller).

Det skadar förstås aldrig att hålla fast vid platsen och jag kan ha fel, mina gissningar är inte ofelbara.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Urval 1 reserv

Inlägg av Nils »

Siri skrev:Jag har följande reservplaceringar i HP-kvoten:

KI: 14
Uppsala: 41

Vad har jag för chans att komma in, spekulera tack! :glad:
VT14 fick minst 14 personer chansen vid KI inom HP-kvoten, så det är möjligt om du har en stor dos tur.

VT14 fick minst 40 personer motsvarande chans i Uppsala, så svaret blir ungefär detsamma där.
Gäst

Urval 1 reserv

Inlägg av Gäst »

Tack för svaret. Så vilken reservplats tycker du är bra om jag verättar för dig att reserv nr 2 inte vill ha sin plats samt att jag känner 1-2 som inte vill ha sin plats? Ungefär ett urval 1 reserv som är bra?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Urval 1 reserv

Inlägg av Nils »

gasten skrev:Fick reserv 8 till KI i urvalsgruppen BI...

Vilka chanser har jag? :S
Små, tyvärr, men du förlorar ingenting på att behålla platsen och se hur det går i urval 2.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Urval 1 reserv

Inlägg av Nils »

Gäst skrev:Tack för svaret. Så vilken reservplats tycker du är bra om jag verättar för dig att reserv nr 2 inte vill ha sin plats samt att jag känner 1-2 som inte vill ha sin plats? Ungefär ett urval 1 reserv som är bra?
Det ökar givetvis chansen men BIEX är fortfarande en så pass ny kvot att det inte går att göra en bra gissning där. I scenariot du beskriver skulle jag nog ha dragit gränsen för "bra" vid #5 från urval 1; 2-3 som säkert faller bort plus att det tidigare har rört sig minst 2 placeringar mellan urvalen.
Låst