Räcker 1.7 någonstans i Sverige?

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2015 års vårtermin.
lakarstudent5termine

Räcker 1.7 någonstans i Sverige?

Inlägg av lakarstudent5termine »

Jag pluggar till läkare i polen och är väldigt förvirrad så jag tänkte fråga här så kanske jag får lite klarhet.
Jag kommer att få 1.7 på hp ht14. Enligt statistik så gick antagningsgränsen för vt14 ända ner till 1.65 i Umeå, Örebro och Göteborg. Hur stor chans är det att bli antagen till vt15 med 1.7. Borde inte gränserna gå upp lite på grund av att det var rekord många skrev hp provet vt 14 och att det inte var många alls med 1.7 som blev antagna. Jag tänker att många av dessa kommer att söka till den kommande terminen, vilket kommer leda till höjda gränser.

Anledningen till min fråga är att om det finns en stor chans att bli antagen så måste jag börja fixa lite papper och liknande vilket tar tid. Jag vet att ingenting som sägs här ger några garantier men skulle vara mycket tacksam för svar så jag vet i alla fall någorlunda hur jag ska göra.
r4ll3
Inlägg: 24
Blev medlem: 22 jun 2014, 06:17

Räcker 1.7 någonstans i Sverige?

Inlägg av r4ll3 »

Störst chans har du i Umeå Universitet. Jag skulle i alla fall vara beredd på chansen att du kan bli antagen, särskilt i andra urvalet/reserv. Jag tycker chansen är hyfsad men kan absolut inte garantera nåt såklart. Det vore bra ifall du kunde förbereda dig med bostad och att fort kunna komma dit.

Har jag förstått det rätt ifall 36/51 blev antagna i Umeå nu i höst med 1.7? Vissa av dessa 36 kanske tackade nej i och för sig.
lakarstudent5termine

Räcker 1.7 någonstans i Sverige?

Inlägg av lakarstudent5termine »

Hur tror du chanserna ser ut i Örebro och linköping?
r4ll3
Inlägg: 24
Blev medlem: 22 jun 2014, 06:17

Räcker 1.7 någonstans i Sverige?

Inlägg av r4ll3 »