Räcker 1.7 någonstans i Sverige?

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2015 års vårtermin.
lakarstudent5termine

Räcker 1.7 någonstans i Sverige?

Inlägg av lakarstudent5termine »

Jag pluggar till läkare i polen och är väldigt förvirrad så jag tänkte fråga här så kanske jag får lite klarhet.
Jag kommer att få 1.7 på hp ht14. Enligt statistik så gick antagningsgränsen för vt14 ända ner till 1.65 i Umeå, Örebro och Göteborg. Hur stor chans är det att bli antagen till vt15 med 1.7. Borde inte gränserna gå upp lite på grund av att det var rekord många skrev hp provet vt 14 och att det inte var många alls med 1.7 som blev antagna. Jag tänker att många av dessa kommer att söka till den kommande terminen, vilket kommer leda till höjda gränser.

Anledningen till min fråga är att om det finns en stor chans att bli antagen så måste jag börja fixa lite papper och liknande vilket tar tid. Jag vet att ingenting som sägs här ger några garantier men skulle vara mycket tacksam för svar så jag vet i alla fall någorlunda hur jag ska göra.
r4ll3
Inlägg: 24
Blev medlem: 22 jun 2014, 06:17

Räcker 1.7 någonstans i Sverige?

Inlägg av r4ll3 »

Störst chans har du i Umeå Universitet. Jag skulle i alla fall vara beredd på chansen att du kan bli antagen, särskilt i andra urvalet/reserv. Jag tycker chansen är hyfsad men kan absolut inte garantera nåt såklart. Det vore bra ifall du kunde förbereda dig med bostad och att fort kunna komma dit.

Har jag förstått det rätt ifall 36/51 blev antagna i Umeå nu i höst med 1.7? Vissa av dessa 36 kanske tackade nej i och för sig.
lakarstudent5termine

Räcker 1.7 någonstans i Sverige?

Inlägg av lakarstudent5termine »

Hur tror du chanserna ser ut i Örebro och linköping?
r4ll3
Inlägg: 24
Blev medlem: 22 jun 2014, 06:17

Räcker 1.7 någonstans i Sverige?

Inlägg av r4ll3 »

Svårt att säga, jag vill inte lova nånting. Men du har definitivt en chans, kanske 50%? Grejen är att det är fler som söker nu samt fler som gjort HP och det är således vanskligt att utgå ifrån förra vårterminen då du hade blivit antagen i dessa lärosäten.

Jag tror att du har hyfsade chanser att bli antagen öht i Sverige i alla fall och bör därmed vara förberedd inför en eventuell flytt.
lakarstudent5termine

Räcker 1.7 någonstans i Sverige?

Inlägg av lakarstudent5termine »

Tack för snabbt svar!
Kalle

Räcker 1.7 någonstans i Sverige?

Inlägg av Kalle »

lakarstudent5termine: Jag tror du har bra chanser, framför allt i Umeå och Örebro. Linköping och Göteborg tror jag inte du ska räkna med; jag tror reservantagningarna där på 1,65 förra våren utgjorde undantag. Tror detta med tanke på att fler skriver högskoleprovet, fler söker och sett till de relativt höga antagningsgränserna i höstas (som riskerar att spilla över nu i vår). Uppsala, KI och Lund tror jag blir svårt, tyvärr. Var i Polen pluggar du? Jag har själv pluggat i Polen men kom sen in i Sverige - aldrig ångrat mig!!! Stort lycka till, som sagt; jag tror du fixar det! :glad:
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Räcker 1.7 någonstans i Sverige?

Inlägg av Nils »

r4ll3 skrev:Har jag förstått det rätt ifall 36/51 blev antagna i Umeå nu i höst med 1.7? Vissa av dessa 36 kanske tackade nej i och för sig.
15 blev definitivt antagna i urval 2 men av de 21 som erbjöds reservintag kan flera ha tackat nej. Dessutom kan det ha funnits personer med 1,70 som tackade nej till sina reservplatser efter urval 1.
Gast

Räcker 1.7 någonstans i Sverige?

Inlägg av Gast »

Va? Men borde inte 1.7 räcka till Uppsala?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Räcker 1.7 någonstans i Sverige?

Inlägg av Nils »

Gast skrev:Va? Men borde inte 1.7 räcka till Uppsala?
Tveksamt. Förra hösten och våren sjönk gränsen från 1,75 till 1,70 men den här hösten blev gränsen 1,80. Om skillnaden återigen blir 0,05 så sjunker gränsen i Uppsala alltså bara till 1,75 och då räcker inte 1,70.

(Denna uträkning är inte 100 % säker - det kan till exempel finnas relativt få med 1,75 och då kan gränsen i slutänden ändå landa på 1,70.)
Låst