Vad tror ni om mina chanser inför VT15?

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2015 års vårtermin.
notkatla
Inlägg: 6
Blev medlem: 21 jul 2014, 16:14

Vad tror ni om mina chanser inför VT15?

Inlägg av notkatla »

Jag blev nyligen intagen till Örebros läkarutbildning, men funderar på om man redan nu ska spekulera i att byta ställe till nästa termin. Jag lär inte komma in i de andra ställena på reserv till denna termin då jag ligger på plats #29 till Linköping är den närmaste platsen och resten ligger på 50+. Enligt Antagning har jag 22.09 i merit (från GY11 så jag söker i gruppen BIEX antagligen) och 1.7 i hp, så tror ni att jag har någon chans att komma in på Lund eller Uppsala (eller om jag har super tur i KI)?

Och den andra frågan är om det är värt det? (Jag kommer troligtvis inte kunna ta med mig det halvåret på Örebro till Lund eller Uppsala)

Annars skulle jag kunna tillbringa att få mitt betyg upp till 22.50 och testa BII gruppen, då jag endast behöver plugga upp min IB biologi från en 6a till en 7a och sedan ett språk steg 3 från ett D till ett A, och sedan se om gudarna är med mig eller ej om ett år (alltså HT15). Vad tror ni om det?
ib14

Re: Vad tror ni om mina chanser inför VT15?

Inlägg av ib14 »

Hej!
Vad jag vet (av egen erfarenhet) så söker ej IB elever i BIEX kvoten utan endast i BI, vilket betyder att man konkurrerar om mindre platser än de senaste åren. Jag antar att du fick 38 av 45, vilket är ganska bra. Jag tycker att du borde inte satsa på att höja IB poäng då du behöver få 2 extra poäng för att få 40, dessutom så är biologi (HL antar jag?) väldigt svårt att få en 7a på. Annars kan du försöka höja HP nu i hösten då det känns rimligare att höja 0.05 på HP för att ev. komma in i KI än höja 2 IB poäng (om du nöter för HP).

Lycka till.
ib14

Re: Vad tror ni om mina chanser inför VT15?

Inlägg av ib14 »

Notera dessutom att språk steg 3 påverkar inte ditt snitt från IB när du söker till läkarprogrammet då det är ingen behörighetsgivande kurs för programmet, så därför behöver du inte plugga upp det. Dock så ger den dig 0.5p i merit om du har minst betyg E i den (vilket du har).
notkatla
Inlägg: 6
Blev medlem: 21 jul 2014, 16:14

Re: Vad tror ni om mina chanser inför VT15?

Inlägg av notkatla »

Det jag har hört från min studievägledare är att mina betyg från de nationella kurserna räknas in i mitt betyg (dvs. D i Franska steg 3, och A'na i Fysik 1 och 2) med någon konstig matte ekvation eller formula. Jag läste Fysik 1 och 2 under min gymnasium tid och fick A i både de kurserna, och är därför behörig för läkarutbildningen samma år jag tog en IB-examen, alltså detta år. Jag antog att jag kom med i BIEX kvoten då 3 av mina betyg jag söker med kommer från GY11 systemet. Plus att jag troligtvis inte skulle ha kommit in på Örebro om jag inte kom med i BIEX gruppen då jag endast har 22.09 i merit.

Jag är lite förvirrad men jag får väl ringa och höra med antagning.se och se vad de säger.

Angående HP så tror jag att det kan vara svårt för mig att få ett högre resultat. Jag ligger på 1.9-2.0 på matte delen, men jag är hopplös när det kommer till svenskan, vilket man kanske förstår när man har läst mina inlägg. Jag kommer nog inte få högre än 1.5 (ev. 1.6 om jag har tur och ord som Hertz kommer upp på orddelen), även om jag rå pluggar HP.

Btw. jag fick 39/45 på IB :P (6 i Bio HL, Chem HL, Economics HL och Svenska lit. SL och 7 i Matte SL och Eng B HL) slarvade lite med att plugga den sista månaden innan examen så jag tror inte att det är omöjligt för mig att få en 7a i Biologi HL (till skillnad från Kemin som nästintill är omöjligt).
ib14

Re: Vad tror ni om mina chanser inför VT15?

Inlägg av ib14 »

Jag vet inte om du söker i BIEX just i ditt fall, trodde att du gjorde en "irregular diploma" med physics SL istället för ett samhällsämne (så gjorde jag iaf). Förresten i Örebro så var antagningspoängen 21.93 i BÅDE BI och BIEX (du kan kolla upp det själv :) )

Känner annars igen formeln (Kolla UHRFS 2013:1 sida 34 och framåt). I ditt fall (då 19.83 är 39 IB poäng och A i 250 poäng, om vi antar att D i franska steg 3 ej räknat) bör den se ut så här:

((19.83*2500)+(250*20))/(2500+250)=54575/2750=19.845 utan meritpoäng

Detta är märkligt då jag är säker att just franska steg 3 och andra språk räknas inte med i snitt utan endast deras meritpoäng räknas då det är inte behörighetsgivande för just läkarprogrammet. Och om man gör beräkningen ovan med franska så får du 22.09 med merit. Det känns som om du borde ringa antagning och fråga angående just franskan.

Lycka till och lägg gärna upp svar om du får något!
Låst