BII-kvotens utveckling

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2015 års vårtermin.
Rasmus

BII-kvotens utveckling

Inlägg av Rasmus »

Hej Nils och alla andra!

Jag har en del funderingar gällande BII-kvotens utveckling de kommande åren som jag gärna skulle vilja vädra och få lite synpunkter på här.

Som känt kommer inte kvoten för kompletterade betyg (BII) att uppdelas i två kvoter, en med upplästa betyg från den nya A-F-betygsskalan och en med upplästa betyg från den gamla MVG-IG-skalan, som kvoten för gymnasiebetyg utan komplettering kommer att bli (BI och Blex). Eftersom det pratas om att det är mycket svårare att få ett A enligt den nya betygsskalan än ett MVG enligt den gamla torde det vara färre personer som går ut gymnasiet med ett meritvärde på 22,5 eller strax därunder nu när de första årskullarna som har fått betyg enligt den nya betygsskalan tar studenten. De personer som satsar på antagning via BII-kvoten kommer därför troligtvis ha fler ämnen att läsa upp för att nå ett meritvärde på 22,5 och lägg därtill att det bör vara svårare att få ett A vid en prövning på Komvux än det bör vara att få ett MVG. Även vid relativt höga meritvärden för en person med betyg från den nya betygsskalan kan hen ha relativt många kurser att tentera upp då personen i fråga troligtvis hade B i de ämnen som hen inte erhöll A i, vilket inte sänker meritvärdet lika mycket som ett VG gör enligt den gamla skalan.

Till att börja med kommer naturligtvis en utfasning ske, personer som gick ut med betyg enligt den gamla skalan kommer under ett par år framöver att vilja försöka höja sig genom prövning på Komvux för att bättre kunna konkurrera i BII-kvoten. Dock kommer vi komma till en punkt inom några år då det kommer vara betydligt färre personer med betyg enligt den gamla skalan som söker via BII-kvoten än vad det är idag. Om mitt resonemang i ovanstående stycke stämmer bör vi därför i mitt tycke kunna förvänta oss en sänkning av gränserna (betyg och HP-urskiljning) i BII-kvoten inom några års framtid.

Vad tror ni? Är mitt resonemang och min slutsats rimlig?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: BII-kvotens utveckling

Inlägg av Nils »

Inte omöjligt, med tanke på att gränsen redan ligger under 22,50 vid ett par lärosäten.
Rasmus

Re: BII-kvotens utveckling

Inlägg av Rasmus »

Tack för expertutlåtandet Nils! :glad:
SaraElisabeth
Inlägg: 5
Blev medlem: 21 mar 2014, 21:32

Re: BII-kvotens utveckling

Inlägg av SaraElisabeth »

Hmm... Jag tog studenten i somras och gick ut med 20,0. Dock gick jag en samhällslinje... Kom nyligen på att jag skulle bli läkare och har nu prövat lite språk på min gymnasieskola för extra meritpoäng. Till hösten 2014 ska jag påbörja mitt basår. Dvs jag söker först in HT 2015 i BII. Jag skulle hemskt gärna komma in i Stockholm då jag bor här. Om ni som verkar ha mycket god koll på området (jag försöker förstå systemet fortfarande) skulle slänga ur er en vild gissning – Hur bra bör mitt HP-resultat vara som minst för att ta mig in? Om ni får gissa???

Jag sitter just nu och svettas över "Den kompletta guiden till Högskoleprovet", haha!
Rasmus

Re: BII-kvotens utveckling

Inlägg av Rasmus »

Hej SaraElisabeth!

Jag var i en ganska liknande situation som du är nu vid samma tidpunkt förra året. Jag påbörjade basåret i höstas vid Stockholms Universitet och det är helt klart en väg jag rekommenderar att ta! Jag är på det stora hela mycket nöjd med den undervisning vi haft och skulle gissa på att det är en bra förberedelse inför läkarprogrammet. Vad gäller hur bra högskoleprovresultat som har krävts i HP-urskiljningen i BII-kvoten (i kombination med 22,5 i betyg då naturligtvis) har legat mellan 1,5-1,6 vid KI på hösten sedan HP-urskiljning i betygskvoterna började tillämpas. I inlägget som inleder denna tråd lägger jag dock fram en liten teori om att BII-kvoten kanske kommer att sjunka ytterligare i framtiden som en konsekvens av att kvoten snart börjar fyllas på med elever som läst enligt den nya gymnasieskolan. Men detta är bara en mycket löst grundad teori och även om den skulle visa sig stämma så kommer det troligtvis dröja några år innan effekten kommer att märkas tydligt. Vid vårantagningen har det dock inte krävts lika höga högskoleprovresultat som skiljekriterium mellan dem med 22,5 i BII-kvoten. De senaste vårterminerna har det legat kring 1,3.

Jag hoppas själv innerligt på att HP-urskiljningen i BII-kvoten sänks från 1,6 som krävdes förra HT13 vid KI då jag sitter med 22,5 och 1,55 i BII-kvoten och har sökt KI som mitt förstahandsval... Så det kommer bli en sjukt spännande antagningsrunda!

Lycka till med allt! :)
SaraElisabeth
Inlägg: 5
Blev medlem: 21 mar 2014, 21:32

Re: BII-kvotens utveckling

Inlägg av SaraElisabeth »

Tack Rasmus för snabbt svar!

Ja alltså det här har ju blivit lite av en djungel för mig – att sätta mig in i antagningshetsen, haha. Jag tänkte hoppa på Handels i höstas men ångrade mig såklart... Hursomhelst så tror jag verkligen inte att högskoleprovet är något för mig (utmärkt inställning, yes sir). Skrev det i ettan på gymnasiet och fick 0,7, fick mer eller mindre ångest. Så nu måste jag ta det där provet på allvar. Kanske kan jag skrapa ihop 1,3 då, på 3 försök. Men vet du/ni hur det är med att byta lärosäte när man väl påbörjat läkarutbildningen? Man kanske kan hoppa på Uppsala för att senare bli förflyttad? Vad jag förstår kan det bli krångligt med kurserna iom att alla universitet har olika kursplaner. Har du/ni koll på vilket universitet som "funkar bäst" ihop med Karolinska? Och är det verkligen så omöjligt att bli förflyttad som alla får det att låta?

Stort lycka till själv!
Rasmus

Re: BII-kvotens utveckling

Inlägg av Rasmus »

Hej igen! :glad:

Haha ja det är inte helt lätt att sätta sig in i allt i första taget. Men det får du ordning på efter ett tag! Fördelen med basår på Universitet/Högskola är ju att betygen man får där inte kommer att påverka ditt snittbetyg som du söker med, utan bara ger dig själva behörigheten. Därför rekommenderar jag verkligen dig att gå basåret!

Gällande högskoleprovet så behöver det faktiskt inte vara en så dålig inställning att tänka att man är dålig på det och i och med det släppa pressen på sig själv. Jag skrev provet första gången förra våren med inställningen att det här bör ju gå bra men då gick det ganska dåligt. Inför denna höstens prov tänkte jag att det här med högskoleprovet verkligen inte är min grej och jag bör vara glad för varje fråga jag känner att jag kan. Istället för att få panik över frågor som jag kände att jag inte kunde gladde jag mig åt frågor som jag kände mig säker på och det tror jag gjorde att jag fylldes med positiv energi när jag satt och skrev vilket faktiskt kan vara en viktig faktor för att det ska gå bra. Jag höjde mig då nästan 0,5. Så det tankesättet är ett litet tips bara! Vet bara inte riktigt hur jag ska tänka nu inför det här stundande provet då jag nu har lite svårt att inbilla mig att jag är helt sämst på högskoleprovet... Kan verkligen inte räkna med en höjning denna gång.

Angående att byta lärosäte så pratade jag med en SYV på KI för någon vecka sedan om just det. Jag funderar nämligen på att börja Uppsala om jag inte kommer in på KI men i Uppsala till hösten för att sedan söka KI till våren 2015 då jag statistiskt sett bör ha en god chans att komma in. Jag känner att jag inte kommer klara av att inte göra något vettigt i en termin bara för att invänta vårantagningen på KI... Det är ganska komplicerat att byta och om man exempelvis bara läst en termin i Uppsala så kunde hon nästan säkert säga att man behövde läsa om första terminen. Även om man skulle byta efter preklin så kommer man behöva hoppa ner en termin eftersom KI börjar sin klin en termin tidigare. Det verkade som om att oavsett när man bytte så skulle man behöva hoppa ner minst en termin. Tyvärr frågade jag inte om det finns något lärosäte i Uppsala som är mer lämpligt att byta från men det verkade inte så på henne. Det är inte möjligt att göra en direkt överflyttning till KI utan man får då ansöka som vanligt och därefter tillgodoräkna sig det man kan om man blir antagen.

Hoppas du kan dra nytta av några av mina tips och att jag bringat klarhet i en del saker! :glad:

Tack så mycket! :glad:
Gäst

Re: BII-kvotens utveckling

Inlägg av Gäst »

Kanske är Lkpg lättare att byta ifrån till KI då de också har terminstenta som KI?
SaraElisabeth
Inlägg: 5
Blev medlem: 21 mar 2014, 21:32

Re: BII-kvotens utveckling

Inlägg av SaraElisabeth »

Långa och välskrivna svar, tack!!

Mina föräldrar är båda läkare och studerade på karolinska och de älskar ju att berätta om hur fantastiskt lätt det var på deras tid..... "Det var ju bara att byta som man ville!". Känns skönt att känna att fler sitter i samma båt som jag även om jag just nu bara kan drömma om ett hp-resultat på 1,55, haha! Första gången jag skev satt jag ju bara och chansade, och hann inte med alla frågor liksom. Försöker öva upp hastigheten nu iallafall, borde hjälpa något.

Ja, basåret på Stockholms universitet blir det nog! Där borde man ju iallafall komma in, yes! Har gjort all matte så det kan man ju glädja sig åt. Ja, jag älskar tanken på att man aldrig mer i hela sitt liv kommer behöva betygshetsa, bara det är ju en anledning att läsa till läkare, haha!

Ja, att sitta sysslolös i ett halvår kanske inte är så värt. Åldersnojan kryper ju på när man inser att man vet exakt hur ens 7 eller 8 närmaste år kommer se ut... Man vill gärna sätta igång och beta av. Samtidigt vet jag inte om jag skulle vilja gå om, även om det bara är ett halvår, men tänk om man ändå inte kommer in på våren, osäker om jag har så mycket is i magen.

Kanske skriver jag här snart igen när fler frågor dyker upp, stort tack så länge!
SaraElisabeth
Inlägg: 5
Blev medlem: 21 mar 2014, 21:32

Re: BII-kvotens utveckling

Inlägg av SaraElisabeth »

Ja! Synd att Linköping känns så långt bort, men det är väl inte läge att vara kräsen kanske. Bara ordet terminstenta får ju en att bli orolig. Menar du att man bara har tenta 2 ggr/år? Det lät saftigt i mina öron. Måste läsa på bättre om de olika utbildningarna...
Låst