Registrering och reservantagning Örebro/Göteborg

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2016 års vårtermin.
j_medlakardrommen
Inlägg: 7
Blev medlem: 28 dec 2015, 14:36

Registrering och reservantagning Örebro/Göteborg

Inlägg av j_medlakardrommen »

Hej! Örebro har ett registreringstvång på deras hemsida mellan den 4/1 och 13/1 Har man ej registrerat sig då överger man platsen och de börjar ringa reserver! Alltså den 13:e
Jag undrar om tex göteborg har något liknande system? Eller är det efter uppropet den 18 som de börjar ringa reserver?

(Sen kan högskolorna såklart ringa reserver tidigare, men tänkte om någon gör som örebro att de har ännu ett datum där de kan börja ringa in (större delen av reserverna)

Tack på förhand! :tummarupp:
Ele

Registrering och reservantagning örebro/göteborg

Inlägg av Ele »

Göteborg har endast uppropet och ingen registrering via hemsidan eller liknande. Så de flesta reserverna kommer troligen ringas in efter den 18e.
j_medlakardrommen
Inlägg: 7
Blev medlem: 28 dec 2015, 14:36

Registrering och reservantagning örebro/göteborg

Inlägg av j_medlakardrommen »

Okej tack för svar!
sofiamedf
Inlägg: 11
Blev medlem: 27 okt 2014, 16:32

Registrering och reservantagning örebro/göteborg

Inlägg av sofiamedf »

Jag tänkte bara höra med er, i anslutning till den här diskussionen, om jag kan vara helt säker på att jag inte sumpar mina chanser till reservplats på andra universitet om jag registrerar mig i Örebro.

Kan jag vara så "ful" att jag reggar mig i Örebro medan jag fortfarande hoppas på att komma in på andra ställen och i så fall släppa min plats till någon reserv i Örebro? Självklart hör man ju då av sig till Örebro så fort som bara möjligt så att reserven hinner med saker och ting.

Är såklart lite nervös för att det råkar bli inget alls om jag inte registrerar mig i Örebro och sen inte kommer in på något av de andra ställena. Ja, ni förstår säkert min oro här :)
preklin
Inlägg: 7
Blev medlem: 29 dec 2015, 23:17

Registrering och reservantagning örebro/göteborg

Inlägg av preklin »

sofiamedf skrev:Jag tänkte bara höra med er, i anslutning till den här diskussionen, om jag kan vara helt säker på att jag inte sumpar mina chanser till reservplats på andra universitet om jag registrerar mig i Örebro.

Kan jag vara så "ful" att jag reggar mig i Örebro medan jag fortfarande hoppas på att komma in på andra ställen och i så fall släppa min plats till någon reserv i Örebro? Självklart hör man ju då av sig till Örebro så fort som bara möjligt så att reserven hinner med saker och ting. Det är bara under urvalen på antagning.se som

Är såklart lite nervös för att det råkar bli inget alls om jag inte registrerar mig i Örebro och sen inte kommer in på något av de andra ställena. Ja, ni förstår säkert min oro här :)
Du sumpar inga chanser till antagning på andra universitet även om du registrerar dig i Örebro :ja: Reservantagningen sköts av universiteten själva och tar inte hänsyn till om du redan är antagen till ett program på annan ort.
sofiamedf
Inlägg: 11
Blev medlem: 27 okt 2014, 16:32

Registrering och reservantagning örebro/göteborg

Inlägg av sofiamedf »

Tusen tack för det lugnande beskedet, Preklin!
Låst