Reserv HP Linköping

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2016 års vårtermin.
grissle16
Inlägg: 4
Blev medlem: 10 dec 2015, 11:44

Reserv HP Linköping

Inlägg av grissle16 »

Hej, hur tror ni att antagningen blir jämfört med tidigare år? Jag tycker att det verkar vara mer i linje med VT14 och VT13 än VT15. Kanske bara är önsketänkande då jag sitter som reserv 28 i Linköping och 4 i Umeå (hp-kvoten) och hoppas på att bli antagen, framförallt i Linköping :glad: . Vad tror ni?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Reserv HP Linköping

Inlägg av Nils »

Hej grissle16,
Skulle gissa på urval 2 för Umeå.
Mycket osäkert däremot om #28 räcker i Linköping. Behåll platsen och se hur mycket bättre placering du får i urval 2.
grissle16
Inlägg: 4
Blev medlem: 10 dec 2015, 11:44

Reserv HP Linköping

Inlägg av grissle16 »

Tack för svar Nils! Får nu hoppas på att under urval 2 bli antagen i Umeå och hålla tummarna för att det med mycket tur förhoppningsvis ska räcka till antagning i Linköping, där jag helst vill gå.
marcusp90
Inlägg: 14
Blev medlem: 28 dec 2015, 09:53

Reserv HP Linköping

Inlägg av marcusp90 »

Hej!

Jag blev placerad som reserv 8 i Linköping efter första urvalet och trodde det skulle vara hur lugnt som helst. Idag såg jag att jag är reserv 1 efter andra urvalet :konfys:

Kan någon som förstår detta bättre än mig själv förklara vad detta innebär? Jag är antagen i Örebro men vill hellre gå i Linköping. Vad innebär detta? Är det att jag måste vänta på att någon inte dyker upp på uppropet eller vad?

STORT tack för klargörande då jag just nu bokstavligt talat varken vet in eller ut.

God fortsättning! edit: stavfel
Mustafa Al-Attar
Inlägg: 410
Blev medlem: 17 jul 2011, 16:06
Kontakt:

Reserv HP Linköping

Inlägg av Mustafa Al-Attar »

Marcus90
De kommer kontakta dig om du blir antagen.
Jag antar att de kommer ringa upp dig innan 25 januari men det kan hända att de ringer dig i början av Februari.
Jag sökte via BI kvoten i Linköping 2013 och då hade jag reserv nr 2! Jag blev uppringd innan 25 januari.
Lycka till :)
Mustafa Al-Attar
marcusp90
Inlägg: 14
Blev medlem: 28 dec 2015, 09:53

Reserv HP Linköping

Inlägg av marcusp90 »

Tack för svar, Mustafa! Det känns ändå oroligt med tanke på att jag måste ordna boende etc. Kollar man på statistiken från och med HT15 till VT12 så ser reservintag, reservnummer från urval 2 ut som följande: 22 13 21 25 41 26 10 21

Ska man tolka dessa siffror som att de med dessa reservnummer efter det andra urvalet blivit antagna till slut?
Mustafa Al-Attar
Inlägg: 410
Blev medlem: 17 jul 2011, 16:06
Kontakt:

Reserv HP Linköping

Inlägg av Mustafa Al-Attar »

Det som jag har förstått är reserv nr 22 efter första urvalet blev antagen samt reserv nr 13 efter andra urvalet. Detta innebär den som hade reserv nr 13 efter andra urvalet blev uppringd av universitet och fick platsen :)
Mustafa Al-Attar
marcusp90
Inlägg: 14
Blev medlem: 28 dec 2015, 09:53

Reserv HP Linköping

Inlägg av marcusp90 »

Okej, ja det ingiver ju åtminstone litet hopp om situationen. Å andra sidan verkar det ju detta år vara extremt svårt att bli antagen till LiU med tanke på att jag, som reserv 8 efter 1 urval, endast minskade med 7 reservplatser efter urval 2 till reserv 1.

Ugh, vilken stress det ska behöva vara för att få bli läkare... :doh:
Mustafa Al-Attar
Inlägg: 410
Blev medlem: 17 jul 2011, 16:06
Kontakt:

Reserv HP Linköping

Inlägg av Mustafa Al-Attar »

Det verkar att fler o fler som tackar ja till Linköping universitet. Har en kompis som var reserv 54 BIEX efter första urvalet i linköping och nu står hon som reserv nr 27, det verkar jätte svårt för henne att komma in i Linköping!
Men som sagt jag tror att du kommer bli antagen och vi kanske ses när jag presenterar LIVH projekt som jag driver till T1 under Februari månad :)
Mustafa Al-Attar
marcusp90
Inlägg: 14
Blev medlem: 28 dec 2015, 09:53

Reserv HP Linköping

Inlägg av marcusp90 »

Nu tror jag nog att jag varit lite för snabb när jag tolkat tabellen som Nils producerat för antagningen i HP-kvoten. Jag hade alltså reservplats 8 inför urval 2. De siffrorna jag borde kollat på är naturligtvis "Urval 2, reservnummer från urval 1": 10 2 11 13 11. Där 2:an korresponderar med VT15. Med tanke på detta är det kanske inte så konstigt att jag klättrat endast 7 platser.

Siffrorna som är intressanta i nuläget är ju de jag skrev i mitt tidigare inlägg, det vill säga "Reservintag, reservnummer från urval 2" där snittet på vårterminerna sedan 2012 ligger på 21,25 i reservplats HP-kvoten. Hjälp mig tolka om detta är positivt? :tummarupp:

Ursäkta min förvirring, men det är första gången jag går genom denna processen och det är mycket som hänger på detta...

Och ja, jag ser fram emot att träffas i verkligen, Mustafa!
Låst