Reserv BIEX Karolinska

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2016 års vårtermin.
Gast

Reserv BIEX Karolinska

Inlägg av Gast »

Hej!
Hamnade på reservplats 3 vid KI efter första urvalet i kvoten BIEX. De senaste 3 urvalen har ju 6, 4 respektive 5 reserver antagits mellan första och andra urvalet i nämnda kvot, men i år har ett större intag gjorts än tidigare (225 totalt vs 205 totalt VT15 och 215 totalt HT15). Torde vara rätt osäkert med andra ord? Dock antogs 6 reserver i BIEX för totalt 215 sökande i höstas så kanske inte omöjligt heller. Vad tror ni om chanserna?

Tack på förhand!
Hello

Reserv BIEX - KI

Inlägg av Hello »

Jag är också reserv i BIEX, men jag förstår inte vad du menar. I urval 2 VT15 för BIEX så antogs 16 personer vilket är något färre än 19 personer som antogs i urval 1 VT15.

Nu (VT16) antogs 31 personer i urval 1 för BIEX, och det är därför rimligt att anta att något färre personer kommer antas i urval 2 för BIEX, eller? Om jag har förstått det rätt bör därför din plats vara ganska så säker.
Gast

Reserv BIEX - KI

Inlägg av Gast »

Kollar man http://läkarstudent.se/antagning.html#biex får man fram det jag talar om. Det är ju inte så att X antas i urval 1 sen Y i urval 2 så att det totalt blir X+Y som antas. Y är det antal som slutligen antas i kvoten. Om det föregående år antogs 19 personer i urval 1 så krävs det att 3 personer (eller fler som fylls i med reserver) tackat nej för att sedan bli 16 personer i urval 2.
Gäst

KI BIEX

Inlägg av Gäst »

+12 studenter antagen i KI BIEX U1 jämfört med förra året (19 v 31). Varför? Kommer detta att påverka andra kvoter samt?
Tesla
Inlägg: 85
Blev medlem: 03 jan 2015, 22:09

KI BIEX

Inlägg av Tesla »

Troligtvis därför att kvoten har blivit större, dvs. fler andel sökande inom BIEX resulterar i större antal platser. Kan också bero på ökat överintag. Bör inte påverka de andra kvoterna förutom B1, som rimligen bör ta in färre.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Reserv BIEX Karolinska

Inlägg av Nils »

Jag skulle gissa att #3 räcker till antagning i urval 2 - men det finns förstås inte någon 100 % garanti.
Låst