HP vid KI

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2016 års vårtermin.
intressario

HP vid KI

Inlägg av intressario »

Är det rimligt att anta att 1.8 bör räcka för antagning trots att antalet förstahandsval ökat med omkring 80 pers?
Tesla
Inlägg: 85
Blev medlem: 03 jan 2015, 22:09

KI HP 1.8

Inlägg av Tesla »

Antagningen borde bli ungefär som förra vårterminen, alternativt snäppet högre. Gränsen skulle isåfall gå runt just 1,8. Skulle jag gissa så skulle jag tro att eventuellt kanske 10% av de med 1,8 INTE blir antagna(skulle bli förvånad om det var högre än så). Så om jag har rätt har du goda chanser även om du inte kan andas ut helt.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

KI HP 1.8

Inlägg av Nils »

Svårt att säga. Det hade räckt förra vårterminen men nu är det, som du nämnde, fler förstahandsansökare och samtidigt också fler högskoleprovskrivare.
Gesto

KI med HP

Inlägg av Gesto »

Hej
Fick 1.85 på senaste HP och sökt KI. Vad tror ni kommer det räcka denna vår också? Har ett boende på g...Ska jag våga slå till?
Gäst

KI 1.85

Inlägg av Gäst »

Om du kollar på trenderna på http://xn--lkarstudent-l8a.se/antagning.html#hp så kan du se att det är betydligt större chans att du kommer in än att du inte kommer in. Det är färre som söker till vårterminerna så du kan nog vara ganska lugn.
Gesto

KI 1.85

Inlägg av Gesto »

Ok, tack för svar. Har några dagar till på mig och fundera angående boendet.
KIfragetecken

KI med HP

Inlägg av KIfragetecken »

Fick 1.75 på högskoleprovet. Vad tror ni att chansen för att komma in på KI nu i vår är? Vad tror ni om Uppsala?
sture

KI 1.75?

Inlägg av sture »

Goda men som reserv. Kolla statistiken. Hp gruppen är nog större i år då de äldre blir fler som söker. Då kan konkurrensen öka i den gruppen. Mvh Sture
Hpfragetecken

KI 1.75?

Inlägg av Hpfragetecken »

Har jag tolkat statistiken rätt om det ser ut sm att bara 8% av de med 1.75 kom in på ki förra våren? Verkar ju inte så bra...
Caa

KI 1.85

Inlägg av Caa »

Stor rek är att fixa studentboende precis framför huddinge sjukhus. För det första är det billigt, fräscht som satan pga senaste årens alla satsningar där. Lokalerna är superfräscha. Centrumet där bredvid är SUPERBILLIGT att handla på. 3 min från sjukhuset som du kan välja när man ska ha en placering senare. Garanterat att man får den då de flesta bor norrut och inte vill ha det sjukhuset som ligger åt helvete för många. På så sätt slipper du fixa boende nära sjukhus X och inte få den och behöva åka låång till sjukhus Y som du istället fick. Dessutom är det superenkelt att ta dig till skolan från huddinge då det finns KI-pendelbussen som på en halvtimme (ung) tar dig DIREKT (okej den stannar också vid Solna sjukhus)till institutet. LYX!! Kan ta den tillbaka hem också. Massor av studenter där som pluggar på huddinge campus eller södertörn högskola så det är underbar stämning. Ett billigt och supernice gym precis under studentlägenheten också ^^
Inte lång kö heller :D
Låst