Reserv HP Lund

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2016 års vårtermin.
Gäst

Reserv HP Lund

Inlägg av Gäst »

Hej! Sitter med ett 1.80 resultat på HP och vill komma in i Lund. Har nu blivit jätteosäker på om jag kommer komma in och kollat på statistiken för tidigare år. Kan jag vara säker på antagning?

Tacksam för svar :glad:
Tesla
Inlägg: 85
Blev medlem: 03 jan 2015, 22:09

HP Lund VT16

Inlägg av Tesla »

Hej!

Förra våren kom alla med 1,80 in - men ca. 40% blev uppringda efter urval 2. Med tanke på ökat antal HP-skrivare och det faktum att urval 1 och 2 för HP den här hösten är ungefär samma som för förra hösten borde det inte ändras så mycket, i alla fall inte sjunka. Men det beror ju såklart också på hur reservantagningen har varit den här hösten.

Så för att svara på din fråga: Nej, du kan inte vara säker på antagning. Men jag skulle nog tro att din chans att bli antagen är större än din risk att inte bli det, även om du måhända inte blir antagen förrän i reservantagningen någon vecka in. Men höjer du dig till 1,85 den här hösten borde du nog kunna slappna av!
sk123

Lund - HP 1,75

Inlägg av sk123 »

Har skrivit 1.75 på HP och vill gärna komma in i Lund vt 16. Men det känns som chansen är ganska liten. Vad tror ni?
sture

Lund - HP 1,75

Inlägg av sture »

Med lite tur går det. Sådar 25-50 % chans, förmodligen i reservintaget i så fall. Mvh Sture
sk123

HP i Lund

Inlägg av sk123 »

Har fått reservplats nummer 22 till Lund i HP-gruppen (43 antagna). Rent spontant känns det rätt kört. Men tittar man på tidigare års statistik så har personer med högre reservnummer faktiskt blivit antagna i reservintaget. Men kommer så många som ca häften att tacka nej till sin plats?! Vad tror ni om mina chanser?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Reserv HP Lund

Inlägg av Nils »

Det är inte alla reserver före dig som har Lund som sitt förstahandsval. ;)

Jag skulle gissa på antagning. Efter urval 2 bör det vara tydligare åt vilket håll utvecklingen går.
sk123

Reserv HP Lund

Inlägg av sk123 »

Efter andra urvalet är jag på reservplats 2! (Lund, HP-kvoten (41 antagna) )
Enligt statistik från tidigare terminer så lutar det åt antagning. (Jippi!!)
Är det någon som vet hur reservantagningen går till? Är det mest troligt att jag får vänta tills efter terminsstart innan jag får veta hur det går för mig, eller brukar studenter som inte vill ha sin plats tacka nej innan det är dags för upprop?
Mustafa Al-Attar
Inlägg: 410
Blev medlem: 17 jul 2011, 16:06
Kontakt:

Reserv HP Lund

Inlägg av Mustafa Al-Attar »

Sk123
Det beror på, ibland blir man uppringd innan 10 januari och ibland får man vänta tills terminen börjar
Lycka till :)
Mustafa Al-Attar
sk123

Reserv HP Lund

Inlägg av sk123 »

Jag blev antagen idag!
Låst