BII vid alla lärosäten

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2016 års vårtermin.
Ella

BII vid alla lärosäten

Inlägg av Ella »

Vad tror ni, hur ser mina chanser ut för att bli antagen med 21,77 i B2 till våren? Kommer söka alla lärosäten.

Tack på förhand!
Gäst

21,77 BII VT 2016

Inlägg av Gäst »

Ingen? Är det omöjligt?
Gast

21,77 BII VT 2016

Inlägg av Gast »

Hej!
Jag är fortfarande ny med de här antagningsgränserna och framtidsspekulationerna men jag ville ändå säga lite hur jag tänker. VT 15 Linköping var gränsen för BII reservintaget 21,90 och för Örebro var det 21,91. Om man dock jämför gränserna HT15 med HT14 så har BII-gränserna sänkts rejält mycket om jag har sett rätt till exempel Umeå HT14: 22,5 och HT15: 21.93 och detta är bara urval 2! Därför skulle jag säga att det inte är omöjligt men som sagt jag är ingen expert på kvalificerade antaganden haha.

Jag ber i förhand ursäkt om jag har sett något fel eller skrivit fel!
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

21,77 BII VT 2016

Inlägg av Nils »

Hej Ella!

Känns just nu som att det blir lite 50/50. Om gränsen i urval 2 skulle sänka sig exakt lika mycket från VT15 till VT16 som den sänktes från HT14 till HT15 så krävs det 21,53 i Umeå och 21,77 i Örebro.
Nonna
Inlägg: 2
Blev medlem: 17 sep 2015, 16:47

Överallt med BII

Inlägg av Nonna »

Hej,

Hur ser antagningsstatistiken ut för BII-kvoten nu till våren? Tror ni/du att det är möjligt att komma in med 22,2 i Lund eller Göteborg??
vhansson92
Inlägg: 47
Blev medlem: 25 sep 2014, 18:50

BII VT-16

Inlägg av vhansson92 »

Hej!

Jag tror du har goda chanser att komma in. Förra VT kom man in i göteborg med 22,1 i B2-kvoten. Tack vare det nya betygssystemet sjunker toppbetygen, vilket jag tror garanterar din antagning. Men tidigast i urval 2.

Jag har 21.36 i B1-kvoten och hoppas också på antagning till våren i Göteborg :)
Ecasson

Överallt med BII

Inlägg av Ecasson »

Hej,

Mitt betyg liger på 21,91, och jag ska konkurrera inom BII Gruppen.


Urval 2 HT: (mina val i ordning)

Linköping - 22,25 ---------- Sista reserv 21.88
Örebro - 21,99 ------------- Sista reserv 21.88
Umeå - 21,93 --------------- Sista reserv 21.83

Genom att jämföra schablonen (HT14 -VT15) kan man märka att betygen skulle sänka med 0,2-0,3. Jag är säker på att denna urvalsgång kommer betygen att sänkas, med inte så kraftigt såsom i de andra urvalen, för att det finns ett större antal ansökande jämfört med VT15 och alla som ligger vid gränsen av 22 har goda möjligheter att komma in nu på en utbildning som var helt omöjligt att uppnå innan. Jag flyttades till Sverige år 2011 och då det var dödligt omöjligt.

För att återvända till min fråga.
Jag är säker att jag skulle komma in på Umeå och Örebro efter det andra urval. Men hur sannolikt/görligt framkommer det för er att jag skulle komma in på min första val, dvs Linköping?

22.25 ska sjunkas till 22.10-15 enligt min gissning och resonemang. Och jag borde vara reserv runt 10-15 högst.

How feasible does it sound to you guys?

*Jag ber om ursäkt om de eventuella grammatiska misstag, det är lite än ett år jag har börjat studera detta otroligt fint språk.

Mvh,
E
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

BII, Linköping-Örebro-Umeå - hur stor chans?

Inlägg av Nils »

Hej Ecasson!
BII-gränserna brukar sjunka inför vårterminerna, så du ser ut att ha en bra chans med 21,91.
Efter urval 1 kan jag ge ett säkrare besked.
Gast

Överallt med BII

Inlägg av Gast »

Hej! Hur säker kan jag vara för antagning till våren med 21,93 i BII? Har sökt alla lärosäten. Vilka är mest sannolika? Mitt förstahandsval är Lund.
Ecasson

21,93 BII

Inlägg av Ecasson »

Hej,


Jag tror att du har bra chans i reservintagning.
Låst