HP vid alla lärosäten

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2016 års vårtermin.
hexagon6
Inlägg: 36
Blev medlem: 15 dec 2014, 00:23

HP vid alla lärosäten

Inlägg av hexagon6 »

Som rubriken säger, finns det något som tyder på att det kommer bli svårare att bli antagen i HP-kvoten VT16 än VT15? Ökat överintag, större årskull, m.m?
Jag har 1.7
Nils eller någon annan?
svante
Inlägg: 65
Blev medlem: 04 dec 2014, 05:42

Hur kommer HP stå sig VT16?

Inlägg av svante »

Svårt att ge något bra svar innan mer detaljerad statistik kommit. Som det ser ut nu till HT jämfört med förra året så är 5/7 skolor oförändrade och de två andra sänkts med 0,05. Det ser stabilt ut helt enkelt.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Hur kommer HP stå sig VT16?

Inlägg av Nils »

Överintaget ska inte påverka chansen för att bli antagen, bara i vilket urval man blir antagen.
(bortsett från att överintag bör ge färre platsavsägelser tack vare tidigare besked till ansökande)

Gymnasiekullarna minskar.
http://läkarstudent.se/antagning.html#gymnasiekullar

Antalet hp-skrivare fortsätter troligen att vara högt men ökningen verkar ha lugnat sig nu.
http://läkarstudent.se/hogskoleprovet.html#provdeltagare

Bättre svar kan ges efter HT15-antagningen är över.
Gast

Hur kommer HP stå sig VT16?

Inlägg av Gast »

Någon som vågar sig på en HP gissning för kommande vårtermin nu när höstantagningen är över? Vad tror ni om 1.80 på HP för KI eller Uppsala?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Hur kommer HP stå sig VT16?

Inlägg av Nils »

Ett höftskott vore att gränserna ligger stabilt från förra vårterminen, på samma sätt som de nu gjorde det från förra höstterminen. Då skulle 1,80 räcka för antagning i Uppsala och troligen även KI.
Gast

Hur kommer HP stå sig VT16?

Inlägg av Gast »

Nils skrev:Ett höftskott vore att gränserna ligger stabilt från förra vårterminen, på samma sätt som de nu gjorde det från förra höstterminen. Då skulle 1,80 räcka för antagning i Uppsala och troligen även KI.
Okej, tack! Jag håller tummarna för att mitt 1,80 räcker till KI eller Uppsala (helst KI då) :glad:
robban85
Inlägg: 1
Blev medlem: 23 nov 2015, 21:38

Räcker 1,7 till att komma in i örebro eller umeå?

Inlägg av robban85 »

Fick efter flera års slit och ha gjort högskoleprovet 8 gånger 1,7. Kanske inte räcker, men hoppas det.
Skulle det räcka för att komma in i Örebro eller Umeå vårterminen 2016 eller någon vårtermin inom närmsta åren?
Gäst

Räcker 1,7 till att komma in i örebro eller umeå?

Inlägg av Gäst »

HP har ju stigit på sista tiden, men jag skulle inte räkna bort dina chanser. men om du har skrivit så pass bra, finns det ingen möjlighet att komma in på den kombinerade kvoten HP+betyg som de har i GU och Umeå, eller försöka PIL på KI?
Tesla
Inlägg: 85
Blev medlem: 03 jan 2015, 22:09

Räcker 1,7 till att komma in i örebro eller umeå?

Inlägg av Tesla »

^GU har ingen kombinerad HP+Betyg-kvot. Umeå har emellertid mycket riktigt det, och då räknas kompletterade betyg - så det är en väg in ifall du inte vill skriva HP igen.

Angående rena HP-kvoten tycker jag att du har goda chanser. Min amatörspekulation är att det är större chans att du blir antagen till ANTINGEN Örebro eller Umeå, än att du inte blir det. Lycka till!
Låst