BII vid KI

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2016 års vårtermin.
Minna

KI med BII

Inlägg av Minna »

Hej, jag söker plats i KI BII med 22,50, har inte gjort HP eftersom jag är finsk. Vilka är mina chanser?
gaast

KI BII vår 2016

Inlägg av gaast »

Du har mycket goda chanser att komma in :)
Minna

KI BII vår 2016

Inlägg av Minna »

Tack för svaret... Jag är bekymrad över att inte ha haft en chans att göra HP kommer att vara ett problem :perplex:
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

KI BII vår 2016

Inlägg av Nils »

Ett inlägg har flyttats ut till en egen tråd:
http://läkarstudent.se/forum/viewtopic.php?f=92&t=4875

/ Moderator
Minna

KI BII vår 2016

Inlägg av Minna »

Kan nån förklara vad "reservintag, reservnummer från urval 2" menar? Alltså vi får resultat av den andra urvals 28.12., vad händer sen? Enligt statistiken 46 människor kom in på KI BII VT15 på detta reservintag?
Ecasson

KI BII vår 2016

Inlägg av Ecasson »

Mooika,



Du blir antagen säkert. Med beaktande att förra vår det sista betyget i B2 var 22,12 i reservintag.
Minna

KI BII vår 2016

Inlägg av Minna »

Hur möjligt är det att gränserna börjar stiga igen? Varför har de i allmänhet gått ner under de senaste åren?
Minna

KI BII vår 2016

Inlägg av Minna »

Också varför tog KI så många (24) studenter i reservintag i våras? Enligt statistiken kvoten BII var 15 (1U) + 15 (2U) - accepterades dessutom ytterligare 24 eller 24 vägrade till U1 och U2 platser (verkar konstigt)
Ecasson

KI BII vår 2016

Inlägg av Ecasson »

Gränserna går ner på grund av två anledningar:

1) På grund av de ökande antal tillsatta platser
2) Systemet har ändrats och det har blivit mycket svårare att få toppbetyg.

Jag tror att du kommer in redan från det andra urvalet, med 22,5 i B2 så skulle du således slippa ångesten inför reservintagningen. Förra vår var det 22,12 byget som sista reserven hade, och jag tror att gränserna kommer att sjunka. 22, 10 är min gissning.

Man kan tacka nej till KI, ingen konstighet. Själv tänder jag på Linköping och jag tror att det finns många andra som vill studera vid andra lärosätt som passar dem bättre än att studera på ett prestigefyllt universitet.
Låst