BIEX vid KI

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2016 års vårtermin.
guest

BIEX vid KI

Inlägg av guest »

Hej! Jag ska ta ut gymnasieexamen snart och kommer att få ungefär 22,14 - 22,24 i merit. Jag har inte gjort HP men planerar att göra det i höst. Det blir min första gång för HP och min svenska är inte så bra så jag misstänker att jag inte kommer att få så höga poäng.
Tror ni att jag har en stor chans att komma in på Karolinska för vårterminen? (har kollat på antagningspoäng för VT 2015 och det var 21,88 med 1,7 HP-urskiljning).
Gäst

KI med BIEX i VT2016

Inlägg av Gäst »

om gränsen gick på ca 21,9 och du har 22,1+ så är det väl rätt obvious att du har goda chanser? Är frågan istället kanske om du undrar ifall gränserna kommer gå upp? Jag tvivlar på det, men isåfall så borde det synas redan under höstens antagning.
gast

KI med BIEX i VT2016

Inlägg av gast »

Håller med tidigare skrivare. En sådan stor ökning av gränserna är osannolikt. De kommer förmodligen inte att höjas alls utan till och med sänkas.
sirretv
Inlägg: 45
Blev medlem: 12 apr 2015, 17:25

[BIEX] Karolinska VT16

Inlägg av sirretv »

Hej!

Tyvärr kom jag på 6:e reserv i år på KI efter urval 2 HT15. Med tanke på min låga reservplats i år, känner jag mig ganska säker på att jag kommer in till VT. Söker i kvoten BIEX med 22,19 i meritvärde. Finns det något som talar emot en antagning?
gast

Karolinska VT16

Inlägg av gast »

Jag skulle känna mig helt säker i din situation, det finns inget som pekar på att du inte skulle bli antagen. Att antagningsgränsen skulle höjas från 21,83(VT15) till över 22,19 på ett år ser jag som en omöjlighet, speciellt då BIEX antagligen får fler platser till våren.
Gäst

KI vt16 BIEX 22,14?

Inlägg av Gäst »

Hej! Tror ni att jag kommer in på KI vt16 med 22,14 i BIEX? Trots att fler under 24 år söker denna vårtermin än förra och BIEX-kvoten inte har så många platser. Kan jag känna mig säker är väl det jag frågar, vill verkligen komma in men gjorde inte det ht15. Tack på förhand!
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

KI vt16 BIEX 22,14?

Inlägg av Nils »

Förra våren gick gränsen vid 21,88 i urval 1, så du bör bli antagen i urval 1 inför vt16.
Gäst

KI:s gräns BIEX vt16?

Inlägg av Gäst »

Hej!

Som rubriken lyder, vad tippar ni att KI:s gräns i urval 1 (och 2) hamnar på för BIEX-kvoten vt16? Antalet förstahandssökande har ju ökat jämfört med vt15, men det kanske mest är sökande i hp-kvoten? Å andra sidan kanske BIEX får fler platser i år. Vad säger ni?
sture

KI:s gräns BIEX vt16?

Inlägg av sture »

Hej gissar att det ökar lite. Fler inväntar nog vt för att komma in där de vill. Gissar på 22.00 i urval 1. Mvh Sture
sirretv
Inlägg: 45
Blev medlem: 12 apr 2015, 17:25

KI:s gräns BIEX vt16?

Inlägg av sirretv »

Det är otroligt svårt att säga. Jag läser på UU just nu och där verkar det som att ett flertal har sökt till KI nu inför våren. Jag misstänker att det kommer ligga runt samma siffra för BIEX men blir inte förvånad om det är som Sture säger.

Det finns flertal faktorer som talar för stigning men också flertal för att kvoten ska sjunka. Vi får väl vänta och se :)
Låst