DA - Direkt Antagningen

Medicinska omständigheter, sociala omständigheter, värdefulla fördelar, et cetera.
Guest

DA - Direkt Antagningen

Inlägg av Guest »

Hej!

Jag har tänkt mig söka genom DA-kvoten för att beviljas förtur på grund av särskilda skäl i läkarprogrammet. Jag undrar hur många av de som kommer in i DA-kvoten beviljas förtur i respektive lärosäte? Det diagram som finns på denna sida representerar både de som beviljas uppskjuten studiestart samt de som beviljas förtur.

Jag undrar även hur pass svårt det är att komma in genom den kvoten!

Tack! :glad:
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: DA - Direkt Antagningen

Inlägg av Nils »

Jag har tyvärr inte någon aning själv... någon annan här som har det?
Wolthura
Inlägg: 129
Blev medlem: 21 aug 2013, 18:14
Kontakt:

Re: DA - Direkt Antagningen

Inlägg av Wolthura »

Du behöver inte svara för just ditt särskilda skäl, men utav intresse: Vad räknas som särskilt skäl och hur gör man för att ansöka om plats i denna kvot?

Jag har aldrig förstått vad denna kvot verkligen används för, mer än de som beviljas uppskjuten start. "Sociala och medicinska omständigheter" känns väldigt brett.
Läkarstudent T5 vid Karolinska Institutet
Följ min väg till att bli läkare http://medikusstudenten.blogspot.se/
Guest

Re: DA - Direkt Antagningen

Inlägg av Guest »

Jag hade mer eller mindre 60-75% frånvaro under högstadiet och typ 35% frånvaro under gymnasietiden på grund av min sjukdom... Det lär anses som tillräckligt för att beräknas som ett särskilt skäl men sedan måste man bli godkänd av antagningsenheten för det universitet man söker :P
Skriv svar