ang antagning Aug 2015

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2015 års hösttermin.
shakes
Inlägg: 11
Blev medlem: 19 feb 2015, 19:06

ang antagning Aug 2015

Inlägg av shakes »

Hej

Har nummer ordningen av valen av ort någon inverkan på urval 2 antagning eller reserv antagning. Tex jag har lindköping som 3 val och Örebro som 6 val men bättre reservplats i örebro?


en andra fråga om jag får en plats tex på örebro är det möjligt att komma in som reserv fortfarande i Göteborg eller avskriver man sig chansen om man tackar ja till en plats?


Tack
Wolthura
Inlägg: 129
Blev medlem: 21 aug 2013, 18:14
Kontakt:

ang antagning Aug 2015

Inlägg av Wolthura »

Reservantagningen nej. Urval 2 är samma som urval 1, där kan du strykas om du blir antagen på utbildning som är högre prioriterad än de under. Om du kommer in i Linköping så kommer t.ex. Örebro att strykas, då du endast kan bli antagen till 45hp/termin (150% studier). Kommer du in på Örebro så kommer du fortfarande att ha din reservplacering i Linköping, som då kan komma att ringa dig under reservantagningen för plats. Urval 2 behöver du inte tacka ja till, du behöver däremot registrera dig på utbildningen du väljer att börja på som du blivit antagen på. Du kan därför, sett till lite tur och bra placering, bli uppringd av samtliga läkarprogram i frågan om reservantagning. Dom kontrollerar inte sinsemellan vilka dom ringt så att säga.

Lycka till!
Läkarstudent T5 vid Karolinska Institutet
Följ min väg till att bli läkare http://medikusstudenten.blogspot.se/
Låst