KI BIEX Reserv

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2015 års hösttermin.
sirretv
Inlägg: 45
Blev medlem: 12 apr 2015, 17:25

KI BIEX Reserv

Inlägg av sirretv »

Hej, som titeln lyder hamnade jag dessverre som 17:de reserv på KI. Vad tror Nils och ni andra om mina chanser? Om jag förstått rätt är de nästintill inga, men vad tror ni?
Gäst

KI BIEX Reserv

Inlägg av Gäst »

tyvärr kommer det inte gå denna gång. Kanske 4-5 pers max som kommer in som reserv totalt i den kvoten, trust me i know :(
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

KI BIEX Reserv

Inlägg av Nils »

Skulle gissa att fler reserver antas denna gång än förra hösten men det är fortfarande osannolikt att det skulle gå hela vägen till plats 17. Du förlorar dock ingenting på att behålla din reservplats, för den händelse att du skulle klara av att vinna på lotto.
sirretv
Inlägg: 45
Blev medlem: 12 apr 2015, 17:25

KI BIEX Reserv

Inlägg av sirretv »

Kom på 6:e reserv efter urval 2. Tar Ki in fler ansökande nu?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

KI BIEX Reserv

Inlägg av Nils »

sirretv skrev:Kom på 6:e reserv efter urval 2. Tar Ki in fler ansökande nu?
BIEX-kvoten har ökat med 50 % sedan förra höstterminen, till synes (då var 16 antagna efter urval 2, nu är 24 antagna).
sirretv
Inlägg: 45
Blev medlem: 12 apr 2015, 17:25

KI BIEX Reserv

Inlägg av sirretv »

Oj, ursäkta missförståndet. Vad jag menade var: Tar KI in fler reserver efter urval 2?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

KI BIEX Reserv

Inlägg av Nils »

Det finns egentligen väldigt litet att gå på. Med tanke på att BI-kvoten inte brukar ta in reserver, trots att den har haft fler platser än vad BIEX-kvoten har nu, så ser det tyvärr mörkt ut.

(Fast å andra sidan kan det också hända att BIEX-antagna är mer benägna att släppa sina platser, för att istället sikta på antagning vid ett tillfälle som passar bättre, med tanke på antagningsgränsens nedåtgående trend.)
Låst