[HP] Reserv i Göteborg

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2015 års hösttermin.
Gäst

[HP] Reserv i Göteborg

Inlägg av Gäst »

Låt oss säga att en person har reservnr 1 i Göteborg i HP-gruppen efter urval 1. Överintaget i HP-gruppen verkar vara 4 personer vilket gjorde att 50 personer antogs under urval 1. Betyder detta att 5 personer i HP-gruppen måste tacka nej för att personen som första reserv ska få sin plats under urval 2? Eller räcker det med att 1 person tackar nej? Jag antar att det är det senare och att överintaget mest är till för att slippa ringa in reserver efter urval 2?

Någon som vet hur det funkar? :glad:
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

[HP] Reserv i Göteborg

Inlägg av Nils »

Göteborgs HP-kvot brukar vara ungefär lika stor i urval 2 som den var i urval 1, så mellan dem bör det räcka med att en person tackar nej till sin plats för att #1 ska bli antagen - det blir istället reservintaget som får längre "startsträcka".
ViewScopic
Inlägg: 6
Blev medlem: 09 jul 2015, 12:50

[HP] Reserv i Göteborg

Inlägg av ViewScopic »

Då har jag fått min plats! :)
Gäst

[HP] Reserv i Göteborg

Inlägg av Gäst »

Grattis! Då syns vi om 3-4 veckor :glad:
Lisa

[HP] Reserv i Göteborg

Inlägg av Lisa »

En fråga till Nils! Hur stor chans tror du jag har att komma in när jag för tillfället står på reservplats 9 efter urval 2? (HP-kvoten i Göteborg).
undrar

[HP] Reserv i Göteborg

Inlägg av undrar »

Vilken reservplats har ni med 1.8 som sökt in till Göteborg?
Gäst

[HP] Reserv i Göteborg

Inlägg av Gäst »

Jag har 1,75 och reservplats 8 i HP-kvoten till GU, så gränsen går där i närheten om du fortfarande är reserv med 1,8.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

[HP] Reserv i Göteborg

Inlägg av Nils »

Lisa skrev:En fråga till Nils! Hur stor chans tror du jag har att komma in när jag för tillfället står på reservplats 9 efter urval 2? (HP-kvoten i Göteborg).
Hej Lisa!
Gissar att din chans är relativt god.
Låst