HP-kvoten i Lund

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2015 års hösttermin.
whitelight
Inlägg: 19
Blev medlem: 09 jul 2015, 11:33

HP-kvoten i Lund

Inlägg av whitelight »

Tjena Nils,

Vad tror du eller andra, om chanserna att komma in i Lund (HP 1.8, reserv 28)

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

HP kvoten i Lund

Inlägg av Nils »

whitelight skrev:Tjena Nils,

Vad tror du eller andra, om chanserna att komma in i Lund (HP 1.8, reserv 28)

Tack på förhand!
Hej whitelight!

Utifrån de två senaste höstterminerna ser det bokstavligen ut som 50/50...
HT14: reserv 23
HT13: reserv 33
Broccoliboy

Chanser att komma in... HP, Lund

Inlägg av Broccoliboy »

Hej!
Tänkte börja med att be om ursäkt för ännu en "tror ni jag kommer in tråd"... men ja, även jag skulle hemskt mycket uppskatta allas tankar i allmänhet men Nils i synnerhet :) Sitter på reservplats 8 i Lund och vad jag tolkar från statistiken så borde mina chanser vara helt ok att komma in, tror ni det stämmer?

Tacksam för alla svar!
Broccoliboy

Chanser att komma in...

Inlägg av Broccoliboy »

Kan föresten tillägga att jag är antagen i HP kvoten!
Gast

Chanser att komma in...

Inlägg av Gast »

Plats 8 är en väldigt bra plats för att vara bara i första urvalet. Jag skulle säga att du har väldigt god chans att bli antagen (dock har jag ingen koll på Lunds överintag men skulle ändå säga att du har god chans)
Broccoliboy

Chanser att komma in... HP, Lund

Inlägg av Broccoliboy »

Känner mig osäker på statistiken måste jag erkänna, speciellt när överintagning blandas in i det hela... Har du någon gissning Nils?
whitelight
Inlägg: 19
Blev medlem: 09 jul 2015, 11:33

HP kvoten i Lund

Inlägg av whitelight »

Hej Nils och tack för svar!

Jag håller med om ditt resonemang, med andra ord kanske man inte bör säga upp sig för att satsa på detta till hösten.. :blinkar:

Får jag också bara fråga; hur tror du 1.8 står sig till våren i Lund? Jag förstår förstås att man aldrig kan vara garanterad antagning men hur stor chans tror du man har då? All insikt och hjälp är tacksam, då en satsning på denna utbildning kräver stora förändringar för familjen..

Tack!!
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

HP kvoten i Lund

Inlägg av Nils »

whitelight skrev:Hej Nils och tack för svar!

Jag håller med om ditt resonemang, med andra ord kanske man inte bör säga upp sig för att satsa på detta till hösten.. :blinkar:

Får jag också bara fråga; hur tror du 1.8 står sig till våren i Lund? Jag förstår förstås att man aldrig kan vara garanterad antagning men hur stor chans tror du man har då? All insikt och hjälp är tacksam, då en satsning på denna utbildning kräver stora förändringar för familjen..

Tack!!
Gissningsvis bättre än nu - VT15 antogs alla med 1,80 och fyra med 1,75 när man räknar med reservintaget. Att konkurrensen blir svagare inför vårterminer är ett mycket pålitligt samband, sett till antagningshistoriken. Antalet hp-skrivare bör också vara klart lägre under hösten 2015 än under våren 2015 (d.v.s. inför vt16 respektive ht15), sett till hp-historiken, så sannolikheten för någon stor överraskning är rätt begränsat.

Inga 100 % garantier förstås.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Chanser att komma in... HP, Lund

Inlägg av Nils »

Broccoliboy skrev:Känner mig osäker på statistiken måste jag erkänna, speciellt när överintagning blandas in i det hela... Har du någon gissning Nils?
Lunds antal antagna i urval 1 har legat rätt stabilt i flera år nu, utan något exploderande överintag, så de senaste årens statistik bör vara rätt pålitlig för gissningar inför hösten.
whitelight
Inlägg: 19
Blev medlem: 09 jul 2015, 11:33

HP kvoten i Lund

Inlägg av whitelight »

Tack Nils!

Uppskattar verkligen att du tog dig tid att svara :)
Låst