Reservnummer - HP Karolinska

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2015 års hösttermin.
Gast

Karolinska HP

Inlägg av Gast »

Hej!
Undrade om vad ni tror om Karolinskas HP gräns blir i år? Har nämligen fått 1.85 i år på HP så skulle vara skönt om man får reda på om det är möjligt eller icke. Såg att det var 70 mindre som hade sökt Karolinska som förstahandsval, kommer det ha någon påverkan iöverhuvudtaget?
Tack.
Rainchild
Inlägg: 2
Blev medlem: 27 apr 2015, 16:38

Karolinska HP

Inlägg av Rainchild »

Jag slänger mig in i diskussionen - Även om det är 70 mindre som sökt så kanske det har påverkats av det nya högskoleprovet att det bara är det riktigt hårdnackade som sökt in. Kreti o pleti håller sig utanför. Man kan ju bara spekulera fram tills besked kommer och när de börjar rulla ut de officiella siffrorna. Blir o uppdatera då!
Senast redigerad av Rainchild den 29 apr 2015, 12:31, redigerad totalt 1 gånger.
Jspr

Karolinska HP

Inlägg av Jspr »

Klart att det är möjligt :) (som du säkert greppar om du nu lyckats få 1.85 på hp)

Som du säger så har antalet sökande minskat, och det bör logiskt betyda att poängen åtminstone inte stiger. Sen är det ju lotten på vilket sekvensnummer man får om det faller sig så att du ligger på gränsen.

GL
svante
Inlägg: 65
Blev medlem: 04 dec 2014, 05:42

Karolinska HP

Inlägg av svante »

Kan ju börja med att säga att vi sitter i samma båt.
Har också KI som första val och 1.9 i HP.

Det som talar FÖR en minskning är
1. De med 1.9-2.0 HP-poäng som "utgår" är 940 stycken VT 2010 jmfr. de nya VT2015 = 224 stycken
2. En minskning av ansökande jämfört med HT 2014

Det som talar EMOT är
1. Att det var fler som fick högt denna gång än i höstas.
2. Sen har de som fått högt för 5 år sedan säkert redan påbörjat sina läkarstudier om det nu var det dem sökte.
3. En minskning på 70 är ganska lite.

Jag sitter och velar på om jag skulle acceptera mitt andra val alls eller om jag skulle vänta till VT2016.
RIDU

Karolinska HP

Inlägg av RIDU »

Hej,

Har också sökt KI och fick 1,85 på HP så det gäller och hålla tummarna. Genom att kolla på statistiken så verkar det vara "same same" i svårighetsgrad mellan HT15 och HT14 då, om jag tolkar statistiken rätt, var en majoritet av dem med 1,85 som kom in. Sätter chanserna på 70% men det är ungerfär lika underbyggt som att Palme sköts av sydafrikansk torped
Gäst

Karolinska HP

Inlägg av Gäst »

Skulle ni säga att man är garanterad plats på KI med 1,95? Jag har även kommit vidare i PIL men funderar på att avsäga mig intervjuerna.
svante
Inlägg: 65
Blev medlem: 04 dec 2014, 05:42

Karolinska HP

Inlägg av svante »

Gäst, ingen här som har kristallkula men det låter orimligt att det höjs till över 1.9 imho.
Men varför inte ta PIL?
RIDU86

Reservnummer - HP Karolinska

Inlägg av RIDU86 »

Hej,

Nu har resultaten kommit och jag fick reservplats 20:e på KI med mitt HP på 1,85. Var kan jag hitta statistik för hur många som antas på reservplats och vilket som är det lägsta "reservplats" nummret som är antagen. Allt för att svara på den egentliga frågan. Finns det någon chans i hela småland att man kommer in på reservnummer 20

Stort tack för svar.
Ebi

Reservnummer - HP Karolinska

Inlägg av Ebi »

Dröjer nog lite innan exakt statistik kommer in. Vi får bygga ihop slutsatsen gemensamt :>. Jag är antagen på 1,90.

20 låter som ett högt nummer för 1,85, hade gissat på 13-14 som högst i det spannet. Gissningsvis ligger du långt bak i ordningen på 1,85, baserat på tidigare statistik.
svante
Inlägg: 65
Blev medlem: 04 dec 2014, 05:42

Reservnummer - HP Karolinska

Inlägg av svante »

Va snabbt ni fick resultat. Jag fick just mitt. Antagen på 1.90 HP
Reservnummer 20 ser inte så bra ut, väldigt få gånger som de tagit in så många reserver.
Låst