KI med 22,19 i betyg

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2015 års hösttermin.
ibrahim

KI med 22,19 i betyg

Inlägg av ibrahim »

Hej Nils!
Jag undrar om man kan komma in på KI till hösten med 22,19 i betyg .
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

KI med 22,19 i betyg

Inlägg av Nils »

ibrahim skrev:Hej Nils!
Jag undrar om man kan komma in på KI till hösten med 22,19 i betyg .
Hej Ibrahim!

Det beror helt på vilken betygskvot du hamnar i.
Är det gamla betyg utan kompletteringar, nya betyg utan kompletteringar eller betyg med kompletteringar?
sirretv
Inlägg: 45
Blev medlem: 12 apr 2015, 17:25

KI med 22,19 i betyg

Inlägg av sirretv »

Är också intresserad av detta. Antag att det är BIEX, tror du att det räcker? Som du sa tidigare är det många faktorer som spelar roll, men en kvalificerad gissning skulle kanske vara möjlig?

Tack!
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

KI med 22,19 i betyg

Inlägg av Nils »

En minskning med 0,10 sedan förra hösten bör vara möjlig.

(Å andra sidan vore det inte heller omöjligt med en höjning eftersom det rör sig om just KI, även om jag lutar mer åt att förvänta mig en sänkning.)
sirretv
Inlägg: 45
Blev medlem: 12 apr 2015, 17:25

KI med 22,19 i betyg

Inlägg av sirretv »

Intressant, det blir roligt att se. Det du beskriver med höjningen, har det skett förut? Det låter lite orimligt men inte omöjligt.

Vidare, i och med att de har slutat med överintag. Är det möjligt att det blir HP-urskiljning till höst?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

KI med 22,19 i betyg

Inlägg av Nils »

Min tanke är att summan av den nya årskullen, sabbatsårare från förra årskullen och nyansökare från förra årskullen (antagna annanstans men vill till KI) tillsammans skulle kunna leda till en ökad konkurrens trots utökat antal platser i kvoten.

(Oklart hur mycket BI-kvotens minskning kan spela in; när den blir mindre så kommer det ju också att bli färre BIEX:are med höga poäng som kan råka försvinna dit.)
gast

KI med 22,19 i betyg

Inlägg av gast »

Hej Nils!
Är sannolikheten för en sänkning lägre på KI än på övriga lärosäten, som Örebro, Umeå tror du?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

KI med 22,19 i betyg

Inlägg av Nils »

Jag tror att det kommer att sjunka mer vid andra lärosäten än vid KI (där jag, som ovan, inte helt utesluter att det rentav kan bli en höjning).
sirretv
Inlägg: 45
Blev medlem: 12 apr 2015, 17:25

KI med 22,19 i betyg

Inlägg av sirretv »

Det låter alltså som att du tror att chanserna att komma in med 22,19 är liten på KI HT15?
ibrahim

KI med 22,19 i betyg

Inlägg av ibrahim »

Hej Nils !
JAg menade också BIEX kvoten. Det är inte många som lyckas att få höga betyg med det nya betygssystemet och det har gått två år sen man började med det, tror du inte att det finns en större chans för att antagningspoängen kommer att sjunka på KI (BIEX)
Låst