KI hp

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2015 års hösttermin.
Stetoskopet

KI hp

Inlägg av Stetoskopet »

Hej!

Jag har 1.7 på högskoleprovet och tänkte höra om någon vet mina chanser att komma in på KIs läkarprogram till våren 2016?
Jag antar att jag inte har en chans till hösten 2015 i alla fall...

Tacksam för svar!
gast

KI hp

Inlägg av gast »

Jag tror att du har chans. Om man ser på högskoleprovens resultatutveckling så har antalet personer som får 1.7 och uppåt ökat de senaste åren. Antalet personer som gör HP är också många. Detta kan leda till högre gränser. Samtidigt så kan vi se att antalet personer som söker till läkarprogrammet har minskat HT15 jämfört med HT14. En minskning av antalet sökande VT16 jämfört med VT15 är trolig. Detta kan leda till mindre konkurrens om platserna och lägre gränser. När man spekulerar så kan man egentligen resonera på olika sätt och komma fram till olika svar. Dessvärre så kommer vi inte få svar förrän om 7 månader. Lycka till!
Stetoskopet

KI hp

Inlägg av Stetoskopet »

Tack för svaret!
Ditt resonemang låter rimligt.
Jag får nog ändå hoppas på att få lite bättre på högskoleprovet på hösten för att vara helt säker på att komma in. Men jösses vad trött jag börjar bli på att skriva det där högskoleprovet...
Gäst

KI hp

Inlägg av Gäst »

Skulle tvivla på att någon kommer in med 1.7 till våren(KI). Tyvärr. Visst har ansökningarna minskat men de är fortfarande i nivå med vad det har varit de senaste åren. Till Örebro/Umeå tror jag emellertid du har en väldigt hög chans - med lite tur även linköping/göteborg/uppsala. När det kommer till lund/stockholm skulle det krävas dramatiska sänkningar...men vi får se nu i höst, sänkningen där brukar vara rätt lik sänkningen till våren.
Stetoskopet

KI hp

Inlägg av Stetoskopet »

Det blir spännande att se vad som händer!
Det blir nog högskoleprovet i höst igen för min del.
Caidon
Inlägg: 19
Blev medlem: 03 apr 2015, 09:38

KI hp

Inlägg av Caidon »

Det låter klokt. Ta PIL också vettja, men det hade du kanske redan planerat.
Stetoskopet

KI hp

Inlägg av Stetoskopet »

Hej!
Ja, PIL har jag gjort men jag vågar inte hoppas för mycket på att jag når poänggränsen. Den var väldigt hög vid förra provtillfället.
För att inte bli allt för besviken är jag inställd på våren 2016 istället. Går jag vidare i PIL nu i vår blir det en trevlig överraskning!
Caidon
Inlägg: 19
Blev medlem: 03 apr 2015, 09:38

KI hp

Inlägg av Caidon »

Hört lite spekulationer om att provet ändrats lite mer än vanligt inför detta tillfälle, men det är inte mer trovärdigt än så. Lycka till!
Stetoskopet

KI hp

Inlägg av Stetoskopet »

Jag tyckte faktiskt det var svårare än sist även om man kände igen en del frågor från förra gången. Jag är väldigt nyfiken på att se var gränsen hamnar!
Caidon
Inlägg: 19
Blev medlem: 03 apr 2015, 09:38

KI hp

Inlägg av Caidon »

Ja, olidliga tider det här; ena provet efter det andra och vänta på resultat. Lär börja meditera för att få ner den konstanta stressen.
Låst