HT antagningsgränser spekulationer

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2015 års hösttermin.
Virreluren

HT antagningsgränser spekulationer

Inlägg av Virreluren »

Hej alla goa människor på läkarstudent.se tänkte se hur ni tänker på antagningsgränserna inför i höst.

Tror ni t.ex Hp-gränsen går upp eller ned o.s.v.

Personligen tror jag att hp-gränserna kommer att falla antingen i år eller kommande år då de som skrev gamla hp inte längre är med i antagningskvoterna. Sedan så kan det ju mycket möjligt vara så att alla dem redan sökt in. Men man kan ju hoppas :)

Sedan är det ju färre som söker i år med så hur tror ni det förändrar de olika ansökningskvoterna?

//Virreluren
Hikon

HT antagningsgränser spekulationer

Inlägg av Hikon »

Många fler som skriver HP nuförtiden än för några år sedan. Det kommer antagligen att höjas ännu mer
gast

HT antagningsgränser spekulationer

Inlägg av gast »

Samtidigt är det ju färre sökanden till läkarprogrammet, vilket kan minska konkurrensen. Egentligen är allt enbart spekulationer tills vi får se de slutliga gränserna.
sirretv
Inlägg: 45
Blev medlem: 12 apr 2015, 17:25

HT antagningsgränser spekulationer

Inlägg av sirretv »

Jag tror - och hoppas - att betygskvoterna kommer att sjunka, inte radikalt men ändå märkbart. Emedan att antal som söker i Gy94-kvoten minskar kommer därmed kvoten för intagning av Gy11-sökande öka. När fler får plats bör ansökningsgränserna sjunka.

Till exempel: Uppsala hade en intagningsgräns på 22,19 HT 14 med en HP-urskiljning på 1,7. Möjligtvis, kan det bli så att Uppsala får en intagningsgräns på 22,19 HT 15 men med en HP-urskiljning lägre än 1,7, kanske 1,30(omotiverat).
Gäst

HT antagningsgränser spekulationer

Inlägg av Gäst »

sirretv skrev:Jag tror - och hoppas - att betygskvoterna kommer att sjunka, inte radikalt men ändå märkbart. Emedan att antal som söker i Gy94-kvoten minskar kommer därmed kvoten för intagning av Gy11-sökande öka. När fler får plats bör ansökningsgränserna sjunka.

Till exempel: Uppsala hade en intagningsgräns på 22,19 HT 14 med en HP-urskiljning på 1,7. Möjligtvis, kan det bli så att Uppsala får en intagningsgräns på 22,19 HT 15 men med en HP-urskiljning lägre än 1,7, kanske 1,30(omotiverat).
Tror du på allvar att det kommer sjunka till 1.3 eller skämtar du? Då får du sluta leva i fantasivärlden..
Eftersom andelen människor som får resultatet ökar när man går neråt i högskoleprovets poäng så sjunker det inte så drastiskt.
En minskning så kanske man kommer in på 1.7 på Uppsala, en ökning så ligger vi på 1.75-1.8 det är verkligheten.
Gast

HT antagningsgränser spekulationer

Inlägg av Gast »

Tror personen innan menar att man behöver 22.19 i betygssnitt och minst 1.3 i HP för att komma in i betygskvoten.. HP-kvoten lär ju ligga runt 1.8 som tidigare.
sirretv
Inlägg: 45
Blev medlem: 12 apr 2015, 17:25

HT antagningsgränser spekulationer

Inlägg av sirretv »

HP-urskiljning, inte HP-kvoten, är som jag förstått det ett sätt att inte behöva lotta ut platser när ett antal sökande har samma betygsnitt. Alltså, istället för att lotta tittar man på HP-resultat. Därefter försökte jag motivera att en sänkning i Biex kvoten skulle kunna betyda att inte betygsnittet sjunker utan istället att man behöver samma betygsnitt men ett lägre HP. Förlåt om jag var otydlig.
tommy

HT antagningsgränser spekulationer

Inlägg av tommy »

Skulle gissa att gränserna sjunker mer än så. Alltså att betygssnittet sjunker, inte bara HP-urskiljningen. Hoppas också på en sänkning till hösten!
sirretv
Inlägg: 45
Blev medlem: 12 apr 2015, 17:25

HT antagningsgränser spekulationer

Inlägg av sirretv »

Tommy, varför tror du det?
Tommy

HT antagningsgränser spekulationer

Inlägg av Tommy »

Som Nils tidigare påpekat, det tillkommer inte nya höga G-MVG betyg. Samtigt blir det allt färre som söker med dessa betyg vilket minskar konkurrensen.
Låst