Kommer jag in med mina betyg?

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2015 års hösttermin.
vhansson92
Inlägg: 47
Blev medlem: 25 sep 2014, 18:50

Kommer jag in med mina betyg?

Inlägg av vhansson92 »

Hej allihopa!

Jag vill veta lite vad ni tror att mina chanser att komma in till HT15 är om man har ett snitt på 21,5 och HP 0,85. Jag antar att jag ligger precis på håret, vad tror ni?
Gäst

Kommer jag in med mina betyg?

Inlägg av Gäst »

Söker du i B1 eller BIEX? Jag skulle säga att oddsen är emot dig, men om du söker i BIEX till samtliga lärosäten så kanske du, med en skopa tur, blir uppringd som reserv någon vecka in på terminen.

Till våren ser dina chanser dock bra ut för flera lärosäten - i alla fall om gränserna fortsätter att sjunka.
Kip

Kommer jag in med mina betyg?

Inlägg av Kip »

Du kommer in, det lovar jag dig om du söker samtliga lärosäten.
Gäst

Kommer jag in med mina betyg?

Inlägg av Gäst »

21,5 räckte inte till något lärosäte förra hösten så förstår inte hur du kan "lova" någon någonting. Visst, gränserna sjunker kanske, men man kan inte veta hur mycket.
vhansson92
Inlägg: 47
Blev medlem: 25 sep 2014, 18:50

Kommer jag in med mina betyg?

Inlägg av vhansson92 »

Jag vill dessvärre bara in i göteborg då jag har min familj i närheten. Jag söker i B1 med dessa betyg.
vhansson92
Inlägg: 47
Blev medlem: 25 sep 2014, 18:50

Kommer jag in med mina betyg?

Inlägg av vhansson92 »

Men ni tror som jag, att jag ligger eventuellt precis på gränsen?
gast

Kommer jag in med mina betyg?

Inlägg av gast »

I värsta fall får du vänta till VT16 och göra anmälan då. Din plats är garanterad då. Nils gissar på att poängen i BI kommer att sjunka med ungefär 0.20 men det är som sagt bara spekulationer. Med lite tur kommer du in redan i höst!
vhansson92
Inlägg: 47
Blev medlem: 25 sep 2014, 18:50

Kommer jag in med mina betyg?

Inlägg av vhansson92 »

Blev visst ett snitt på 21,86. Vad tror ni om att komma in i BI i göteborg?
Gäst

Kommer jag in med mina betyg?

Inlägg av Gäst »

just Gbg har blivit populärare att ha som 1:a val de senaste terminerna så jag tror att gränserna blir ungefär som föregående höst - dvs. att med lite tur blir du uppringd 1-2 veckor in på terminen. Till våren ser det emellertid rätt ljust ut. Inte långt kvar till urval 1 så rekommenderar att du fokuserar på annat än spekulationer där ingen vet mer än statistiken
Låst