Ang antagning Aug 2015

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2015 års hösttermin.
shakes
Inlägg: 11
Blev medlem: 19 feb 2015, 19:06

Ang antagning Aug 2015

Inlägg av shakes »

Hej

Jag tentade upp mina betyg till 20 för ett par år sedan och har nu kollat in läkarprogrammet och sett att jag behöver merit poäng. Då jag läste mitt hemspråk istället för ett "modern" språk kan jag idag inte fått nått meritpoäng för det. Men jag har läst till Omvårdnad 0,5 p Psykologi A ( från tidigare) 0,25, Etik och livs frågor 0,5, Hälsopedagoik 0,25. Och funderar nu på vilket ämne jag måste läsa in för att få det sista 0,5 p och ville bara kolla att det inte finns något annat val än Matematik E eller att läsa moderna språk 1-3?

Tack på förhand Nils.


Shakes
koi

Ang antagning Aug 2015

Inlägg av koi »

shakes skrev:Hej

Jag tentade upp mina betyg till 20 för ett par år sedan och har nu kollat in läkarprogrammet och sett att jag behöver merit poäng. Då jag läste mitt hemspråk istället för ett "modern" språk kan jag idag inte fått nått meritpoäng för det. Men jag har läst till Omvårdnad 0,5 p Psykologi A ( från tidigare) 0,25, Etik och livs frågor 0,5, Hälsopedagoik 0,25. Och funderar nu på vilket ämne jag måste läsa in för att få det sista 0,5 p och ville bara kolla att det inte finns något annat val än Matematik E eller att läsa moderna språk 1-3?
Av det du har skrivit här så har du bara 1 meritpoäng. Detta eftersom maximalt poäng för områdeskurser är 1. Jag skulle råda dig att läsa till engelska 7/C samt ta Matematik 5/E. Du behöver inte oroa dig för att sänka ditt betygsnitt eftersom meritpoängskurser inte påverkar ditt betygsnitt om du har 2500p.
abc1234567

Ang antagning Aug 2015

Inlägg av abc1234567 »

Är du säker på att betygssnittet inte påverkas? Jag vet i alla fall säkert(varit i kontakt med uhr) att det påverkar ifall du läser till enligt GY11. Vore isåfall ifall det är annorlunda för er(och lättare, som vanligt) som läste enligt äldre betygssystem?
koi

Ang antagning Aug 2015

Inlägg av koi »

abc1234567, tänker inte gå i polemik med dig. Ni som gått ut nu har det mycket lättare, fakta. Angående betygssnittet fick jag höra det från syon på komvux men ska fråga en extra gång. Hon hävdade att eftersom det är inte är en behörighetskompletering kommer den inte ingå i underlaget för, att räkna ut, betygssnittet.
Abc1234567

Ang antagning Aug 2015

Inlägg av Abc1234567 »

Det säger sig självt att de med betygssystemet G-MVG gynnas då de var de sista att gå ut då betygsinflationen var som högst. Det faktum att vi har en egen kvot underlättar delvis, men inte mycket med tanke på att platserna är så få. Det komme självklart bli bättre i och med att de med äldre betygssystem slussas in och det nya blir det dominerande. Men under övergångsperioden gynnas ni äldre, DET är fakta.

http://www.lakartidningen.se/Aktuellt/N ... ygsskalan/

----
Detta är emellertid off topic - jag har mailat uhr för att dubbelkolla ang. meritpoängen
gast

Ang antagning Aug 2015

Inlägg av gast »

Skillnaden mellan BIEX och BI är inte så stor, särskilt på grund av få antagna i BIEX. Samtidigt var det mycket svårt att få A jämfört med MVG. Speciellt de första åren var lärarna försiktiga med att ge högre betyg. Allt detta visar att 95:or och yngre har det tuffare än elever med G-MVG i betyg. Hoppas att antagningspoängen sjunker i några år framöver så att A-E elever får en rimlig chans att komma in på läkarprogrammet.
shakes
Inlägg: 11
Blev medlem: 19 feb 2015, 19:06

Ang antagning Aug 2015

Inlägg av shakes »

Tack för svaret Nils. Glömde att säga att jag har Eng C. Så då är det bra Matematik E att läsa då? ( att det inte påverka mitt betygsnitt betyder det att jag inte måste ha MVG i det?)
shakes
Inlägg: 11
Blev medlem: 19 feb 2015, 19:06

Ang antagning Aug 2015

Inlägg av shakes »

Oj såg att det inte var nils. Tack Koi
Låst