Antagningsgräns BIEX-kvoten

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2015 års hösttermin.
anonym

Antagningsgräns BIEX-kvoten

Inlägg av anonym »

Hej!
Vad kommer hända med antagningsgränserna HT 2015 och VT 2016, kommer de att sjunka ytterligare tror ni?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Antagningsgräns BIEX-kvoten

Inlägg av Nils »

Ja, åtminstone jämfört med motsvarande terminsantagning föregående år.
(HT15 kan bli högre än VT15 men bör bli lägre än HT14 och VT16 bör bli lägre än VT15)
gast

Antagningsgräns BIEX-kvoten

Inlägg av gast »

Hej Nils,
Vad är det som tyder på att antagningsgränserna kommer att sjunka HT15 och VT16? Kan det bli så att de istället ökar? Tänker främst på BIEX nu, där ju bara studenter med A-F betyg söker.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Antagningsgräns BIEX-kvoten

Inlägg av Nils »

BIEX-kvoten kommer att ha fler sökande inför HT15, när andra kullen läggs till de återstående från första kullen, och det kommer att ge BIEX-kvoten en större andel av de platser som betygskvoterna delar på (proportionellt utifrån antalet ansökande). Gissningsvis blir det strax under dubbelt så många platser.

Det KAN bli så att gränserna ökar ifall andra kullen går ut med avsevärt bättre betygssnitt än första kullen men med ovanstående i åtanke så är stigande gränser osannolikt...
Elaine

Antagningsgräns BIEX-kvoten

Inlägg av Elaine »

Hej Nils, jag har 21.15 i betygssnitt (dvs gränsen för antagning i urval 2 i Umeå) och kommer att söka in i BIEX kvoten VT16. Hur stora är mina chanser att jag kommer in i Umeå?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Antagningsgräns BIEX-kvoten

Inlägg av Nils »

Svårt att säga nu, det blir lättare efter att vårens reservintag är avslutat. Förra våren krävdes 21,80 i urval 1 i BI, denna vår krävdes 21,60 i urval 1 och nästa vår kan då gränsen kanske vara nere i 21,40 i urval 1. BIEX låg dessutom 0,10 lägre än BI denna gång och det skulle då kunna peka mot 22,30 i urval 1 i BIEX. Reservintaget för BI brukar ligga ungefär 0,30 lägre i reservintaget än i urval 1, och BIEX HT14 motsäger inte detta, vilket då skulle kunna ge en slutlig gräns på 21,00.

Detta är förstås väldigt spekulativt, så ta det med en rejäl nypa salt - det är bara en uträkning, inte en prognos.
tim

Antagningsgräns BIEX-kvoten

Inlägg av tim »

Hej Nils och tack för denna grymma sida!
Sett på gränserna för reservantagningen VT15 kommer jag med nöd och näppe in i Umeå och Örebro i BIEX. En ökning under VT16 skulle innebära att jag hamnar under gränsen. Kan jag vara säker på att gränserna hamnar på samma/sjunker under VT16 jämfört med VT15? Jag har kollat en del på statistiken och under VT15 sjönk poängen mer än väntat, och gapet mellan HT och VT blev större jämfört med tidigare år. Detta oroar mig, och jag är rädd för att gapet kommer att minska och gränserna höjas under VT16.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Antagningsgräns BIEX-kvoten

Inlägg av Nils »

Helt säker kan man aldrig vara men det skulle vara förvånande ifall BIEX-gränserna inte sjunker ännu lägre till VT16.
Anonym

Antagningsgräns BIEX-kvoten

Inlägg av Anonym »

Hej!

Har en fråga angående urvalsgruppen BIEXH på Göteborgs Universitet. Hur fungerar den gruppen? :glad:
gast

Antagningsgräns BIEX-kvoten

Inlägg av gast »

BIEXH är kvotgruppen för gymnasieexamen utan komplettering och skiljekriterie högskoleprov.
Låst