Lund HT2015 och VT2016 HP

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2015 års hösttermin.
Whitelight

Lund HT2015 och VT2016 HP

Inlägg av Whitelight »

Hej Nils!

Tack för en fantastiskt informativ sida!

Jag sitter på 1,8 i hp resultat och för mig är det aktuellt att söka till Lunds läkarutbildning HT2015 eller VT2016. Har du (Nils) någon känsla för hur detta resultat skulle kunna stå sig vid dessa ansökningstillfällen? Jag kan självfallet titta på tidigare statistik men tänkte att du/någon annan eventuellt har någon uppfattning om gränserna är på väg upp eller ner..

Jag kommer nog skriva HP igen till våren och försöka få ett högre resultat men det är ju långt från säkert att man får det.

På grund av min livs- (och arbets-) situation behöver jag mer eller mindre veta att jag blir antagen i Lund den gången jag söker. Det är därför jag frågar..

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Lund HT2015 och VT2016 HP

Inlägg av Nils »

HP-gränserna kan vara på väg upp, på grund av ökande söktryck och ökande antal hp-skrivare.

Gränserna steg HT14 jämfört med HT13 och det är inte uteslutet att gränserna stiger ytterligare i framtiden.
http://läkarstudent.se/forum/viewtopic.php?t=4050

Efter antagningen till VT15 bör det vara lättare att bedöma ifall HT14 var en tillfällighet eller början på en ny trend.
Whitelight

Lund HT2015 och VT2016 HP

Inlägg av Whitelight »

Tack för svar Nils!

Förstår att ökat söktryck höjer gränserna. Men har inte antalet utbildningsplatser byggts ut, alternativt ska byggas ut?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Lund HT2015 och VT2016 HP

Inlägg av Nils »

De sista utbyggnaderna var inte särskilt omfattande och ligger 1+ år tillbaka i tiden och det finns inte någon beslutad ytterligare utbyggnad (ännu). Tidigare år har det synts ett ökande söktryck samtidigt som gränserna ändå har sjunkit, delvis tack vare utbyggnaden och delvis tack vare kvotförändringar (HA-kvotens avskaffande, meritpoängens införande och så vidare), men nu fortsätter söktrycket att öka samtidigt som hp-skrivandet också ökar medan antalet platser står stilla. Därför finns förutsättningar för högre gränser i främst HP-kvoten men möjligtvis även i BII-kvoten; BI-kvoten bör däremot kunna fortsätta sjunka tack vare införandet av BIEX-kvoten.

(Detta är förstås bara spekulationer från min sida, jag har inte definitiv kunskap om de exakta mekanismerna och detaljerna i antagningskravens utveckling.)
Ele

Lund HT2015 och VT2016 HP

Inlägg av Ele »

Nu när urval 1 och 2 är gjorda, vad tror ni om antagningsgränsen för HT2015, i HP-urvalet? Eller jag behöver kanske vänta tills reservantagningen är färdig?

HP-gränsen för GU i urval 1 gick tydligt upp från VT2014 till VT 2015, frågan är om det är troligt att det fortsätter upp?

Jag har 1,8 i HP och hade tänkt söka till GU. Det känns tveksamt att jag skulle lyckas höja mig till 1,85 eller 1,9 på vårens HP...
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Lund HT2015 och VT2016 HP

Inlägg av Nils »

Svårt att säga, det beror på hur antalet provskrivare utvecklas. Fortsatt höga nivåer skulle tala för fortsatt höga / stigande gränser i HP-kvoten.
Låst