Betygs- och HP-relaterad fråga

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2015 års hösttermin.
Roxanne
Inlägg: 2
Blev medlem: 27 okt 2014, 09:04

Betygs- och HP-relaterad fråga

Inlägg av Roxanne »

Hej!
Jag har sett att det redan finns ett antal trådar gällande liknande ämnen, men skulle vilja ställa lite frågor gällande mina egna chanser på området.
Det är nämligen så att jag går tredje året på gymnasiet, och hittills har jag 14 A och 1 B i betyg, men har ännu, självfallet, inte fått betygen från det pågående läsåret.
I lördags skrev jag högskoleprovet för första gången, och om normeringen inte blir allt för annorlunda än tidigare år får jag 1.8.

Hur skulle ni/du säga att mina chanser för att komma in på läkarlinjen är? Jag är rädd att jag själv ser för positivt på det hela.

Tacksam för svar. :glad:
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Betygs- och HP-relaterad fråga.

Inlägg av Nils »

Hej Roxanne!

Ifall dina betyg även innehåller de särskilda behörighetsämnena så ligger du bra till i BIEX-kvoten.
1,80 i högskoleprovskvoten bör räcka vid alla lärosäten men vi får se hur den utvecklas framöver.

Siktar du på att börja hösten 2015?
Roxanne
Inlägg: 2
Blev medlem: 27 okt 2014, 09:04

Betygs- och HP-relaterad fråga.

Inlägg av Roxanne »

Tack för snabbt svar!
Yes, jag har läst samtliga behörighetsämnen samt full merit (dvs moderna språk, engelska och matte). Nu när felen i facit publicerats verkar det som att jag till och med kommer att få 1.85, om jag har tur. Har du någon koll på om normeringstabellerna varierar allt för mycket från år till år eller om provet i år var "för enkelt"? Det här känns nämligen för bra för att vara sant.

Ja, det siktar jag på! Längtar som bara den!! Skulle vilja börja införskaffa kurslitteratur redan nu...
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Betygs- och HP-relaterad fråga.

Inlägg av Nils »

Det finns ett par diagram för normeringsgränsernas utveckling här:
http://läkarstudent.se/hogskoleprovet.html#nya
Låst