Vad gäller? BII-kvoten ht2015

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2015 års hösttermin.
Guest

Vad gäller? BII-kvoten ht2015

Inlägg av Guest »

Hej!

Jag har tänkt söka till läkarprogrammet ht 2015 och hoppas komma in på antingen KI eller i Uppsala. Prio KI. Jag söker in med 22,5 med ett basår i ryggen, därmed BII-kvoten. Det krävs ju som känt ett hyfsat resultat på HP för urskiljningen dessutom. Jag har sedan ett gammalt resultat på 1,1. Hur mycket tror ni att jag behöver höja mig för att ha en chans? Kan ni förklara hur urvalen fungerar? Uppsala ht 2014 exempelvis - första urvalet 1,35, andra 1,3 och reserv 0,8? Innebär det att jag säkert hade kommit in med 1,1? Hur fungerar reserven? Lottning?

Hur ska jag tänka?

Skulle vilja ha ett hum om hur mycket jag måste höja mitt hp. Har rätt svårt för den typen av provsituation nämligen.

Stort tack på förhand!

Lisa
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Vad gäller? BII-kvoten ht2015

Inlägg av Nils »

Hej Lisa!

Ifall du inte blir antagen i urval 1 så får du ett reservnummer. I urval 2 ersätts antagna som strukits (som inte tackat ja till sin plats eller som blivit antagna till ett högre rangordnat alternativ) med reservplacerade utifrån deras reservnummer; de som inte har blivit antagna då får ett uppdaterat reservnummer - ifall man var #12 efter urval 1 och urval 2 gick till #11 så blir man alltså reserv #1 efter urval 2. Reservintaget görs sedan, även det, utifrån reservplaceringsnumrena.

I ditt exempel så hade du alltså blivit antagen i reservintaget.
Guest

Vad gäller? BII-kvoten ht2015

Inlägg av Guest »

Tack för svar!

Ja okej, då förstår jag hur det fungerar. Vad tror man egentligen om kraven framöver? Kommer de sänkas?Hur mycket tror du att jag bör höja mitt HP för att vara något så när på den "säkra sidan" att ta mig in? På KI respektive i Uppsala?

Med vänlig hälsning,

Lisa
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Vad gäller? BII-kvoten ht2015

Inlägg av Nils »

Det är svårt att sia om hur gränserna i BII-kvoten kommer att utvecklas. Fortsätter BI-gränserna att sjunka så kan de dra med sig BII-gränserna men det kan också bli så att höga BII-gränser får de ansökande att sikta högre och därmed dra upp BII-gränserna.

Jag gissar (ht14 + säkerhetsmarginal) att 22,50/1,00 bör räcka för antagning vid Uppsala universitet och 22,50/1,50 för antagning vid Karolinska institutet. Det blir lättare att gissa efter vårterminens antagning.
Lisa

Vad gäller? BII-kvoten ht2015

Inlägg av Lisa »

Hmm, ja okej. Då borde jag storsatsa på högskoleprovet om jag vill ha en chans i Stockholm.

Tack för svar!

Lisa
Lisa

Vad gäller? BII-kvoten ht2015

Inlägg av Lisa »

Hej igen Nils!

Vad tror du nu när vårantagningen varit? Är det 1,0/1,5 som gäller fortfarande? Eller tror du man kan komma undan lite lägre än 1,5 på HP för Karolinska?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Vad gäller? BII-kvoten ht2015

Inlägg av Nils »

Skulle gissa att gränsen kan gå lägre än 1,5 vid KI. Kanske rentav mer i nivå med 1,0 men det är bara spekulativ magkänsla.
Låst