Folkhögskolekvoten (hösten 2015)

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2015 års hösttermin.
Tjocksteffe

Folkhögskolekvoten (hösten 2015)

Inlägg av Tjocksteffe »

Hej,
Jag är en kille på 22 år som ska läsa på folkhögskolan i ett år med start hösten 14.
Jag undrar då främst hur det ser ut med intagning till läkarlinjen med betyg från Folkhögskolan, är det lika höga krav som ställs på de betyg som dem betygen från gymnasiet och är det någon som har kommit in på läkarlinjen via Folkhögskolekvoten?

Vänlig Hälsning
Stefan :glad:
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Folkhögskolekvoten

Inlägg av Nils »

Hej Stefan!

I gymnasiebetygskvoterna kan du bli antagen med betyg som är lägre än maximala möjliga.

I folkhögskolekvoten krävs maximalt resultat och dessutom bra poäng på högskoleprovet (eller väldigt mycket tur i lottningen i Göteborg).

Ifall du fixar tillräckligt bra poäng på högskoleprovet så blir folkhögskolekvoten en mycket lätt väg in; ifall du inte fixar tillräckligt bra poäng på högskoleprovet så blir folkhögskolekvoten en mycket svår väg in.
elbarto

Re: Folkhögskolekvoten (hösten 2015)

Inlägg av elbarto »

Beakta dock att FHSK har infört en ny sjugradig skala för studieomdömen (4, 3.5, 3, 2.5, 2, 1.5, 1). Det skall alltså vara svårare att få en 4:a (högsta omdöme) nu än tidigare. Genomsnittet av de studieomdömen som sätts av folkhögskolan under ett läsår ska ligga inom intervallet 2,7 plus/minus 5 %. 4:or ges alltså inte ut till höger och vänster.

Jag har gått folkhögskolan och fått en fyra. Men den fick jag kämpa hårt för. Kriterierna är inte som i gymnasiet, dvs att bara kunskapsnivån betygsätts. Kriterierna är lite 'flummigare':

- Kunskaper och färdigheter och utveckling av dessa
- Förmåga till analys, bearbetning och överblick
- Ambition, uthållighet och förmåga att organisera studier
- Social förmåga

Studieomdömet sätt för den totala studieförmågan, dvs inte som på gymnasiet där man får betyg i varje enskilt ämne. Bedömningar är MYCKET subjektiva, eftersom iaf vi inte hade några prov(!). Jag skulle tro att vilka lärare man har spelar stor roll för vilket omdöme man i slutändan får. Det kan också vara svårt att veta hur man ligger till. På min skola vägrade lärarna svara på sådana frågor. Man fick veta först ett par veckor efter examination, i ett kuvert med posten. I övrigt kan jag säga att jag har en riktigt dålig erfarenhet från min folkhögskola (Häggvik). Hoppas för din skull att inte alla folkhögskolor är lika dåliga som min.

Lycka till!

- Källa: http://www.sunderby.fhsk.se/~sby/files/ ... terier.pdf
Låst