Kommer 1,65 att räcka inför HT15?

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2015 års hösttermin.
Undrande

Kommer 1,65 att räcka inför HT15?

Inlägg av Undrande »

Hej!

Jag har kikat lite på VHS sammanställning över antagningsstatistik och enligt dem så räckte 1.65 på högskoleprovet för att bli antagen i Umeå. Men enligt vissa trådar på diverse forum så har 1.65 räckt till 3 lärosäten. Vilken information stämmer? Går nämligen i tvåan och sitter på ett 1.65 och undrar hur pass stor chans jag har att bli antagen!

Tack på förhand
Gäst

Re: Hur många lärosäten låg på 1.65 i våras?

Inlägg av Gäst »

Hej!

Här kan du se statistik för antagningen:
http://xn--lkarstudent-l8a.se/antagning.html

Skillnaden är att VHS inte har med statistik för reservintagningen.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Hur många lärosäten låg på 1.65 i våras?

Inlägg av Nils »

Det finns även en sammanfattning här:
http://läkarstudent.se/forum/viewtopic.php?t=2854
Undrande

Re: Hur många lärosäten låg på 1.65 i våras?

Inlägg av Undrande »

Tackar för informationen! Med tanke på den nedåtgående trenden borde jag inför HT15 alltså ha en bra chans att komma in?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Hur många lärosäten låg på 1.65 i våras?

Inlägg av Nils »

Ja, med reservation för att oväntade saker kan hinna hända på två år.
Undrande

Re: Kommer 1,65 att räcka inför HT15?

Inlägg av Undrande »

Har återigen kikat på VHS statistik och kollat urval 2 på läkarprogrammen, och det verkar nu som att endast ett lärosäte (Umeå?) föll ned till 1.65 denna vår. Stämmer det? Om inte, hur många 1.65:or kom egentligen in och på vilka lärosäten? Tackar i förskott återigen!
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Kommer 1,65 att räcka inför HT15?

Inlägg av Nils »

Läget är lite svåranalyserat, särskilt som jag ännu inte har fått statistiken över andelarna som antogs med gränsvärdena.

I urval 1 sjönk KI från förra vårterminen samtidigt som LU steg.
I urval 2 steg LU från förra vårterminen men övriga orter fick samma gräns i hp-kvoten.

Förra våren fick även Örebro 1,65 i reservintaget; det återstår att se om det händer även denna gång...
Arelig

Re: Kommer 1,65 att räcka inför HT15?

Inlägg av Arelig »

Nils skrev:Läget är lite svåranalyserat, särskilt som jag ännu inte har fått statistiken över andelarna som antogs med gränsvärdena.

I urval 1 sjönk KI från förra vårterminen samtidigt som LU steg.
I urval 2 steg LU från förra vårterminen men övriga orter fick samma gräns i hp-kvoten.

Förra våren fick även Örebro 1,65 i reservintaget; det återstår att se om det händer även denna gång...
Verkar som att det kan bli 1,65 i Örebro. Dom har kallat 3 reserver hittils och jag hade reservnummer 4 efter andra urvalet. Jag är alltså för tillfället reserv nr 1 och jag har 1,65. Så förhoppningsvis blir det så!
Andhumm
Inlägg: 13
Blev medlem: 15 dec 2013, 23:41

Re: Kommer 1,65 att räcka inför HT15?

Inlägg av Andhumm »

Kanske ett självklart svar, men jag hade nog försökt få till ett bättre högskoleprov till dess, om möjligt. Fick iofs 1.85 själv, så jag kanske inte gör om'et (då jag kom in, men fått skjuta på terminsstart :) Hoppas det löser sig för "Undrande" hursomhelst.
Undrande

Re: Kommer 1,65 att räcka inför HT15?

Inlägg av Undrande »

Jo jag har 3 skrivtillfällen kvar tills jag ska söka så jag lär väl få ett bättre resultat någon av gångerna. Det är dock en överhängande risk att jag inte lyckas och behåller mitt 1.65 så då hade det varit surt om jag snubblade så nära mållinjen :doh:
Låst