Könsbaserat urval till läkarprogram verkar ge avsedd effekt

Diskussioner om den tidigare könskvoteringen vid lika goda meriter.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Könsbaserat urval till läkarprogram verkar ge avsedd effekt

Inlägg av Nils »

[död länk]

Denna artikel är ett kort referat av originalartikeln som återfinns i Läkartidningen via den inkluderade länken.
Okulan
Inlägg: 11
Blev medlem: 19 aug 2008, 19:21

Re: Könsbaserat urval till läkarprogram verkar ge avsedd effekt

Inlägg av Okulan »

Uppsala universitet stämdes för ett par år sedan för liknande kvotering men då gällande invandrare.

Intressant är ju hur de lagt upp kvoteringen. Är det så att om 10% killar söker och 90% tjejer så kommer varje kille få 9 lappar i tombolan?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Könsbaserat urval till läkarprogram verkar ge avsedd effekt

Inlägg av Nils »

Okulan skrev:Uppsala universitet stämdes för ett par år sedan för liknande kvotering men då gällande invandrare.
SLU har också råkat ut för en stämning för könsbaserad kvotering, mestadels gällande BF-kvoten där tjejer blev chanslösa eftersom den var så liten samtidigt som "jämlik könsfördelning" bedömdes utifrån samtliga antagna snarare än per antagningskvot.
Intressant är ju hur de lagt upp kvoteringen. Är det så att om 10% killar söker och 90% tjejer så kommer varje kille få 9 lappar i tombolan?
Jag har inte någon definitiv inblick i hur något enskilt lärosäte har valt att göra men såvitt jag har uppfattat så är svaret att det görs på åtminstone något ställe; det verkar vara lite olika metoder på olika ställen, med en del som kör viktad lottning och andra som kör "varannan x, varannan y" vid lika meriter.
Okulan
Inlägg: 11
Blev medlem: 19 aug 2008, 19:21

Re: Könsbaserat urval till läkarprogram verkar ge avsedd effekt

Inlägg av Okulan »

Det är ett intressant beslut. Kan inte riktigt bilda mig en uppfattning om det är bra eller ej. Jag är ändå skeptisk, exempelvis skulle jag sätta mig emot om de införde en kvotering avseende etnisk härkomst. Män och kvinnor är två tydliga grupper som är enkla att särskilja. Vad gäller invandrare blir urvalskriterierna så mycket svårare.

Intressant är dock att det i min klass på över 100 studenter finns mindre än fem "invandrare".
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Könsbaserat urval till läkarprogram verkar ge avsedd effekt

Inlägg av Nils »

Okulan skrev:Det är ett intressant beslut. Kan inte riktigt bilda mig en uppfattning om det är bra eller ej. Jag är ändå skeptisk, exempelvis skulle jag sätta mig emot om de införde en kvotering avseende etnisk härkomst. Män och kvinnor är två tydliga grupper som är enkla att särskilja.
Personligen är jag av läggningen att processen bör vara rättvis/jämlik även om resultatet inte blir jämlikt. Vill politikerna få fler killar att bli läkare så borde de göra någonting åt orsakerna till bristen, "bota sjukdomen istället för symptomet". Det blir lite konstigt när man bekämpar ojämlikhet i resultatet genom att skapa ojämlikhet i processen.
Intressant är dock att det i min klass på över 100 studenter finns mindre än fem "invandrare".
Det beror troligen på den omfattande användningen av högskoleprovet som urvalsunderlag. Eftersom god bekantskap med "akademisk" svenska är en sak som testas i provet så anses provet missgynna provskrivare med en annan språklig bakgrund.

(Det går också att ifrågasätta huruvida svenska är relevant att testa hursomhelst eftersom så mycket av dagens akademiska litteratur är på engelska. Det borde kanske vara 60 poäng engelska och 20 poäng svenska istället för tvärtom, som vi har det idag. Det blir nog intressant att se hur det nya högskoleprovet kommer att se ut när det väl blir färdigt.)
Användarvisningsbild
judithstar
Inlägg: 79
Blev medlem: 09 okt 2008, 22:45

Re: Könsbaserat urval till läkarprogram verkar ge avsedd effekt

Inlägg av judithstar »

Jag har nog aldrig gillat kvotering. själv skulle jag vilja bli vald för att jag är den bästa för jobbet/utbildningen, inte för att jag är tjej/kille.
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Könsbaserat urval till läkarprogram verkar ge avsedd effekt

Inlägg av empezar »

judithstar skrev:Jag har nog aldrig gillat kvotering. själv skulle jag vilja bli vald för att jag är den bästa för jobbet/utbildningen, inte för att jag är tjej/kille.
Men det är väl det som är grejen med kvotering, att man bara nyttjar den när sökande är lika bra?
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Könsbaserat urval till läkarprogram verkar ge avsedd effekt

Inlägg av Nils »

empezar skrev: Men det är väl det som är grejen med kvotering, att man bara nyttjar den när sökande är lika bra?
Just dessa kvoteringar/viktningar går till på det sättet.

Det blir dock lite konstigt att använda "ni är lika bra" som grund för en mekanism som säger "vi tycker bättre om y än x".

Man kan även ifrågasätta att antagning ska ske på grunder som de ansökande inte rimligen kan påverka, särskilt när de inte utgör en förutsättning för utbildningen eller arbetet (vilket är fallet för t.ex. logopeder som måste ha ett godkänt audiogram).
Okulan
Inlägg: 11
Blev medlem: 19 aug 2008, 19:21

Re: Könsbaserat urval till läkarprogram verkar ge avsedd effekt

Inlägg av Okulan »

Nils skrev: Man kan även ifrågasätta att antagning ska ske på grunder som de ansökande inte rimligen kan påverka, särskilt när de inte utgör en förutsättning för utbildningen eller arbetet (vilket är fallet för t.ex. logopeder som måste ha ett godkänt audiogram).
Vänta nu, känns det ändå inte rimligt att logopeder ska kunna tala normalt?
Har aldrig sett en logoped arbeta men med all sannolikhet måste de ibland förklara för patienten hur det ska låta. Blir ju lite larvigt om de då ska plocka fram en dator som ska framställa ljuden eller liknande. Dessutom är det av rätt stor vikt att man har förtroende för sin läkare eller i det här fallet logoped. Det skulle kännas synnerligen konstigt att gå till en sjukgymnast som satt i rullstol och på samma sätt skulle jag nog känna mig lite tveksam till att få hjälp med eventuell läspning av en läspande logoped.
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Könsbaserat urval till läkarprogram verkar ge avsedd effekt

Inlägg av empezar »

Okulan skrev: Vänta nu, känns det ändå inte rimligt att logopeder ska kunna tala normalt?
Har aldrig sett en logoped arbeta men med all sannolikhet måste de ibland förklara för patienten hur det ska låta. Blir ju lite larvigt om de då ska plocka fram en dator som ska framställa ljuden eller liknande. Dessutom är det av rätt stor vikt att man har förtroende för sin läkare eller i det här fallet logoped. Det skulle kännas synnerligen konstigt att gå till en sjukgymnast som satt i rullstol och på samma sätt skulle jag nog känna mig lite tveksam till att få hjälp med eventuell läspning av en läspande logoped.
Ett audiogram är ett hörseltest.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Låst