Tips inför T1

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2014 års hösttermin.
Wolthura
Inlägg: 129
Blev medlem: 21 aug 2013, 18:14
Kontakt:

Tips inför T1

Inlägg av Wolthura »

Grattis alla nyantagna som skall börja första terminen på ett underbart program! Det fanns intresse för blogguppdatering, så jag tänkte bara säga att ett nytt inlägg finns med tips inför T1 och också senare vad vi har gjort under första terminen, för dom som önskar detta. Jag hoppas fortsättningsvis att ni som fortfarande kämpar där ute kan se det som en inspirationskälla, ge inte upp! :tummarupp: :smart:

http://medikusstudenten.blogspot.se/201 ... -tips.html
Läkarstudent T5 vid Karolinska Institutet
Följ min väg till att bli läkare http://medikusstudenten.blogspot.se/
Gäst

Re: Tips inför T1

Inlägg av Gäst »

Vad tycker du om att plugga läkarprogrammet på Karolinska Institutet?
Ahlstein
Inlägg: 30
Blev medlem: 03 dec 2013, 16:12

Re: Tips inför T1

Inlägg av Ahlstein »

Vet inte vad du vill veta men intrycket av läkarprogrammet efter en termin är bra. Men har ju inte mycket att jämföra med.
Ahlstein
Legitimerad Sjuksköterska
Läkarstudent KI, T6
Backworldsman
Inlägg: 76
Blev medlem: 26 jul 2013, 02:31

Re: Tips inför T1

Inlägg av Backworldsman »

Fint initiativ!

Tänkte passa på att ställa några mer specifika frågor när ni ändå är på gång, nämligen hur upplevde ni studietakten under upptakten, blev det mycket att göra vad gäller det akademiska, dvs. om man bortser från alla studiesociala aktiviteter?

De projektarbeten som man ska redovisa (Lever-, metabola syndromet- och kolesterolprojekten) under T1, var det endast muntliga framställningar som gällde eller behövde ni redovisa någon rapport/uppsats i samband med dessa?

De s.k. quiz som ingår i några av momenten, mer specifikt vad gäller preparat- och teoridelen under moment 2 av DFM1, hur kändes svårighetsgraden på dessa? Behövde ni förbereda er väldigt mycket inför det att ni fick ert e-postmeddelande till dessa?

Alla tänkbara tankar och funderingar uppskattas, kan hända att jag blir uppflyttad till er kursgrupp, men kommer i så fall behöva komplettera ovanstående parallellt med T2, vilket känns lite nervöst beroende på hur tidskrävande uppgifterna är.
Nyfiken

Re: Tips inför T1

Inlägg av Nyfiken »

Backworldsman: Är tillgodoräknandet ifrån dina studier på Psykologprogrammet på KI, eller har du en annan bakgrund som du drar fördel ifrån?
Vill nämligen minnas att du skrev att du studerat på det programmet. :tummeupp:
Backworldsman
Inlägg: 76
Blev medlem: 26 jul 2013, 02:31

Re: Tips inför T1

Inlägg av Backworldsman »

Det är nästan uteslutande mina terminer från biomedicinprogrammet som är relevanta under T1, då man bl.a. läser en hel del biokemi och cellbiologi, men om jag förstod studievägledaren rätt så kan terminerna vid psykologprogrammet istället leda till att en del moment kan tillgodoräknas på neurokursen under T9 av läkarprogrammet.
Ahlstein
Inlägg: 30
Blev medlem: 03 dec 2013, 16:12

Re: Tips inför T1

Inlägg av Ahlstein »

Hallå!

Studietakten under upptakten är väldigt låg. Detta är tanken för att inringda reserver inte ska ha för mastigt att komma ikapp. Uppgifterna tar typ 3 timmar totalt i anspråk men beroende på hur ambitiös man är kan man spendera betydligt mer. Detta behövs dock inte för att få godkänt. Sen var det några dagar som jag tror var obligatoriska att fysiskt delta på.

Projektarbeten är i grunden endast muntliga framställningar. Inga inlämningsuppgifter för dessa däremot krävs en del förarbete för att målen ska täckas och en ev powerpoint. Beroende på vem man redovisar för har de olika krav. Restuppgifter kan göras skriftligen .

Quizen är av kraftigt varierande svårighetsgrad.
Biokemiquizet är löjligt svårt att krävs att man bläddrar lite i boken för att klara sig. Vi satt några stycken i grupp och gjorde det ihop. Resterande quiz är på en rimlig nivå om man hängt med under kursens gång. Histologiquizets frågor finns svar på här http://quizlet.com/7727825/larandemal-d ... ash-cards/

Beroende på hur mycket av kunskapen du har sedan innan fungerar det säkert att plugga parallellt, Är väll framför allt biokemin som tar tid men den kanske du har från biomedicinprogrammet redan :)
Ahlstein
Legitimerad Sjuksköterska
Läkarstudent KI, T6
Backworldsman
Inlägg: 76
Blev medlem: 26 jul 2013, 02:31

Re: Tips inför T1

Inlägg av Backworldsman »

Tack för informationen, Ahlstein. Låter rätt så överkomligt ändå. :)

Som tur är så behöver jag inte komplettera biokemin eftersom vi läste nästintill samma kurs med Åke som kursansvarig. Men den tåls nog att repetera ändå.
Låst