Linköping ht-14

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2014 års hösttermin.
Emmy
Inlägg: 18
Blev medlem: 10 aug 2013, 15:32

Re: Linköping ht-14

Inlägg av Emmy »

Ska också börja i Linköping till hösten! Känns fantastiskt roligt:) fyller 27 i år och jobbar som sjuksköterska.
Bor med min sambo i Stockholm så planen är att veckopendla, iaf till en början. Har en lägenhet i Johannelund (2 km från sjukhuset och hälsouniversitetet) där jag tänkt hyra ut ett av rummen, gärna till någon annan läkarstudent:) Om det finns någon här som är intresserad så skriv gärna ett meddelande till mig.
Grattis till alla er andra som också blivit antagna!
LiU

Re: Linköping ht-14

Inlägg av LiU »

Även jag funderar på det där med behov av dator.. Någon som vet om det fungerar bra(tänker på Lisam och Edit och sånt) att använda iPad? Eller behöver man ha en riktig dator? Det senare är ju lite bökigare att släpa runt på även om det finns små lätta datorer..
Fast

Re: Linköping ht-14

Inlägg av Fast »

Även jag tänkte på att man kanske kunde använda iPad, men tror att det blir lite jobbigt om man ska skriva uppsatser. Dator blir nog bäst att använda.
Smileduck
Inlägg: 18
Blev medlem: 04 mar 2014, 15:49

Re: Linköping ht-14

Inlägg av Smileduck »

Rekommenderar starkt dator om man har tänkt skriva, alternativt någon form av ställ till en surfplatta och tangentbord. En surfplatta duger däremot bra för att surfa runt på webben och även om det nästan alltid är lättare med dator (tänker navigering) så räcker det med en surfplatta till detta. Så en lätt surfplatta passar bra om man inte ska skriva att ha med sig.

Själv kör jag med en lätt >1 kg bärbar dator som fungerar utmärkt för mig då jag inte äger någon surfplatta ännu.
Fast

Re: Linköping ht-14

Inlägg av Fast »

Vad för dator använder du?
Gäst

Re: Linköping ht-14

Inlägg av Gäst »

Finns inget behov av att ha en dator om man inte vill, behövs egentligen ingen IT alls för själva studierna om man inte vill slippa köpa böcker och köra PDF-böcker istället. Det är ju inte så att man behöver sitta och logga in på EDIT eller LISAM i tid och otid.
Smileduck
Inlägg: 18
Blev medlem: 04 mar 2014, 15:49

Re: Linköping ht-14

Inlägg av Smileduck »

Fast skrev:Vad för dator använder du?
Jag använder en Sony Vaio PRO 13", funkar perfekt att ha med sig. Får ibland kolla så att den verkligen ligger i väskan och att jag inte glömt den då den väger så lite att jag inte kan säga om jag har den med mig eller inte :flinar:
Gäst skrev:Finns inget behov av att ha en dator om man inte vill, behövs egentligen ingen IT alls för själva studierna om man inte vill slippa köpa böcker och köra PDF-böcker istället. Det är ju inte så att man behöver sitta och logga in på EDIT eller LISAM i tid och otid.
Lisam och de andra webbtjänsterna använder man inte jätteofta så det är inget att oroa sig för. Däremot kan en surfplatta vara bra för att ta ner pdfer och bilder på ett enkelt sätt utan att behöva dra igång en dator. Perfekt för läsning av dokument och borde vara smidigt att dra fram bilder på olika saker inom t.ex. anatomi.
Edde
Inlägg: 10
Blev medlem: 15 jul 2014, 08:51

Re: Linköping ht-14

Inlägg av Edde »

Hej!
Kommer ev. att börja plugga i Linköping om jag nu inte blir antagen i Lund (förstahandsval, 6:e reserv). Är 19 och kommer från kalmartrakten :D
Gäst

Re: Linköping ht-14

Inlägg av Gäst »

Hej! Välkomna i höst allihopa!

Ni som är oroliga för bostad behöver inte oroa er, det löser sig alltid med att man får bo hos en fadder första veckan/veckorna och under den tiden lyckas man hitta en mer permanent bostad, oroa er inte!

Första veckan av studierna är inte obligatorisk alls. Därefter är det två obligatoriska basgruppsträffar per vecka samt 5 seminarier totalt (har jag för mig) som är obligatoriska.

Mvh Student i T3
She

Re: Linköping ht-14

Inlägg av She »

Undrar lite om ni i T3 har gjort/tänker göra någon grupp på fb där vi som kommit in kan gå med och få lite svar på de frågor vi kan komma att ha. Har märkt att en del andra universitet har något liknande.
Låst