Linköping HT2014 med 1.9 HP

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2014 års hösttermin.
jalf

Linköping HT2014 med 1.9 HP

Inlägg av jalf »

Hur stor är chansen att jag INTE kommer in på läkarprogrammet Linköping HT2014 med 1.9 på HP.
Vågar man tacka ja till en lägenhet jag fått erbjudande om, innan antagningsbeskedet kommit den 11 juli? :glad: :konfys:
Smileduck
Inlägg: 18
Blev medlem: 04 mar 2014, 15:49

Re: Linköping HT2014 med 1.9 HP

Inlägg av Smileduck »

Jag söker lägenhet redan nu med 1.8 på HP så jag skulle ta lägenheten redan nu om jag var du! Det finns i princip ingen chans alls då 1.9 inte krävts sedan HT10 i Linköping. Jag räknar också med att komma in eftersom antalet som får högre än 1.7 och 1.75 som krävts de senaste terminerna inte är många och därmed borde det inte höjas (eftersom de med högra oftast har KI eller Lund överst) så att jag inte ens får vara med om en lottning för att komma in där.

Har redan studerat i Linköping och får inte förtur, därför som jag söker redan nu. Rekommenderar starkt att om du inte har så mycket poäng hos Studentbostäder att du tar den.

Ses i höst!
guest

Re: Linköping HT2014 med 1.9 HP

Inlägg av guest »

Hej!

Hur stor är chansen att man kan komma in i Linköping med 1.75? Är det liten chans, eller bör man börja kika efter en lägenhet?
guest

Re: Linköping HT2014 med 1.9 HP

Inlägg av guest »

Hej!

Hur stor är chansen att man kan komma in i Linköping med 1.75? Är det liten chans, eller bör man börja kika efter en lägenhet?
Smileduck
Inlägg: 18
Blev medlem: 04 mar 2014, 15:49

Re: Linköping HT2014 med 1.9 HP

Inlägg av Smileduck »

Statistiken ligger för de senaste terminerna på 1.65-1.75 beroende på urval. Förra hösten (HT13) var det 1.75 på både första och andra urvalet men gick ner till 1.70 på reserverna. Eftersom fler har fått högre resultat på HP denna våren så kan man anta att det kommer krävas 1.75, tror däremot personligen inte att det kommer stiga till 1.8 då andra skolor oftast rankas högre av folk än Linköping. Min gissning är att det blir lottning men att det är en stor andel av de med 1.75 som blir antagna.
Gäst

Re: Linköping HT2014 med 1.9 HP

Inlägg av Gäst »

Det är inte värt att bli läkare om du har 1,9 på högskoleprovet, finns mycket bättre utbildningar du kan satsa på då.
Gast

Re: Linköping HT2014 med 1.9 HP

Inlägg av Gast »

Gäst skrev:Det är inte värt att bli läkare om du har 1,9 på högskoleprovet, finns mycket bättre utbildningar du kan satsa på då.
Vadå, rent ekonomiskt? Lönen är inte allt. Finns andra skäl att vilja bli läkare. Vilka utbildningar menar du är bättre?
Gäst

Re: Linköping HT2014 med 1.9 HP

Inlägg av Gäst »

Handelshögskolan i Stockholm
Industriell ekonomi på Kungliga Tekniska Högskolan
Industriell ekonomi på Lunds Tekniska Högskola
Industriell ekonomi på Chalmers Tekniska Högskola

Det finns många andra fina utbildningar man kan läsa också, som enkelt borde besegrar läkarens måttliga livslön. Ovanstående 4 borde dock ge personer ett intressant yrke med möjligheter verkligen utvecklas som person och arbeta med drivna människor.

Vill man hjälpa människor och vara filantrop? Donera en stor andel av lönen till barnen i Afrika, vilket hjälper mer än vad man gör som enskild läkare. Annars kan man vara entreprenör och skapa nya arbetstillfällen för människor.

Det känns rätt onödigt att söka in på läkarprogrammet med 1,9 då det finns betydligt bättre utbildningsval som man kan bli antagen till med den fina poängen, och som ger en ypperlig möjlighet att utmärka sig betygsmässigt och genom nätverkande.
1886
Inlägg: 35
Blev medlem: 09 dec 2012, 20:02

Re: Linköping HT2014 med 1.9 HP

Inlägg av 1886 »

Gäst skrev:Handelshögskolan i Stockholm
Industriell ekonomi på Kungliga Tekniska Högskolan
Industriell ekonomi på Lunds Tekniska Högskola
Industriell ekonomi på Chalmers Tekniska Högskola

Det finns många andra fina utbildningar man kan läsa också, som enkelt borde besegrar läkarens måttliga livslön. Ovanstående 4 borde dock ge personer ett intressant yrke med möjligheter verkligen utvecklas som person och arbeta med drivna människor.

Vill man hjälpa människor och vara filantrop? Donera en stor andel av lönen till barnen i Afrika, vilket hjälper mer än vad man gör som enskild läkare. Annars kan man vara entreprenör och skapa nya arbetstillfällen för människor.

Det känns rätt onödigt att söka in på läkarprogrammet med 1,9 då det finns betydligt bättre utbildningsval som man kan bli antagen till med den fina poängen, och som ger en ypperlig möjlighet att utmärka sig betygsmässigt och genom nätverkande.
Lite barnsligt skrivet kan jag ju tycka. Visst, läkare är kanske inte det karriärsmässigt bästa yrket, men vad man vill syssla med i 30+ år är ju lite beroende av vad man tycker är kul. Bara för att man har ett HP-resultat som gör att man kan komma in på exv Handels så innebär inte det per automatik att det är dit man skall söka söka sig fast man har ett intresse för medicin. Allt är inte prestige här i livet, har jag fått höra.

Och försök inte ge sken av att vi läkarstuderande och läkare tror vi är hjältar som ska rädda världen och dylika tramsföreställningar. Man kan dessutom faktiskt både stötta Afrika och arbeta som läkare.
Gäst

Re: Linköping HT2014 med 1.9 HP

Inlägg av Gäst »

Lite barnsligt skrivet kan jag ju tycka. Visst, läkare är kanske inte det karriärsmässigt bästa yrket, men vad man vill syssla med i 30+ år är ju lite beroende av vad man tycker är kul. Bara för att man har ett HP-resultat som gör att man kan komma in på exv Handels så innebär inte det per automatik att det är dit man skall söka söka sig fast man har ett intresse för medicin. Allt är inte prestige här i livet, har jag fått höra.

Och försök inte ge sken av att vi läkarstuderande och läkare tror vi är hjältar som ska rädda världen och dylika tramsföreställningar. Man kan dessutom faktiskt både stötta Afrika och arbeta som läkare.
Jag begriper bara inte hur man kan vilja bli läkare när det finns så mycket bättre utbildningar man kan läsa. Det känns nästan som att kasta bort sin karriär, ungefär som att få 2.0 och söka in till lärarprogrammet.

Tyvärr verkar det vara alltför många som väljer läkarprogrammet av fel anledningar, och de kommer nog få en fin kalldusch när de insett sitt misstag. En vän till mig läser till läkare i Polen, och förväntar sig en lön på 100,000 i Sverige när han är klar. Det är sådana människor det är mest synd om, och fallet när de kommer in i verkligheten kommer att göra ont.
Låst