Linköping HT2014 med 1.9 HP

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2014 års hösttermin.
gast

Re: Linköping HT2014 med 1.9 HP

Inlägg av gast »

Gäst skrev:Handelshögskolan i Stockholm
Industriell ekonomi på Kungliga Tekniska Högskolan
Industriell ekonomi på Lunds Tekniska Högskola
Industriell ekonomi på Chalmers Tekniska Högskola

Det finns många andra fina utbildningar man kan läsa också, som enkelt borde besegrar läkarens måttliga livslön. Ovanstående 4 borde dock ge personer ett intressant yrke med möjligheter verkligen utvecklas som person och arbeta med drivna människor.
Vi får väl bara gratulera dig för att du funnit din identitet. Hoppas att du lyckas finna motivation i nobla utmaningar som hur du kan erövra hårtorksmarknaden i Tyskland. Kanske genom att rikta in dig mot tonårspojkar med hjälp 'dual branding' tillsammans med Justin Bieber? Eller kanske kommer du kanske engagera dig i sådana oerhört intressanta frågeställningar som höjning/sänkning av olika räntesatser. Hur må dessa förändringar påverka efterfrågan av svenska exportprodukter? Eller varför inte slå till på stort och bli revisor? Kan inte säga dig hur många nätter jag legat vaken och funderat över svensk och europeisk skattelagstiftning. Eller varför inte bli finanshaj - värdepappershandeln har väl aldrig skadat världsekonomin? Den producerar ju iaf en mkt behövd tjänst.. den eh.. ja någonting var det väl iaf tror jag..

Skämt åsido. Läs gärna till ekonom. Men om du gör det för att uppnå status - förstå bara att många kommer se dig som David Brent i the office. En tom kostym på ned på gatan. En bluff. Utan tydlig nytta. Fast i ekorrhjulet.
Gäst

Re: Linköping HT2014 med 1.9 HP

Inlägg av Gäst »

Vi får väl bara gratulera dig för att du funnit din identitet. Hoppas att du lyckas finna motivation i nobla utmaningar som hur du kan erövra hårtorksmarknaden i Tyskland. Kanske genom att rikta in dig mot tonårspojkar med hjälp 'dual branding' tillsammans med Justin Bieber? Eller kanske kommer du kanske engagera dig i sådana oerhört intressanta frågeställningar som höjning/sänkning av olika räntesatser. Hur må dessa förändringar påverka efterfrågan av svenska exportprodukter? Eller varför inte slå till på stort och bli revisor? Kan inte säga dig hur många nätter jag legat vaken och funderat över svensk och europeisk skattelagstiftning. Eller varför inte bli finanshaj - värdepappershandeln har väl aldrig skadat världsekonomin? Den producerar ju iaf en mkt behövd tjänst.. den eh.. ja någonting var det väl iaf tror jag..

Skämt åsido. Läs gärna till ekonom. Men om du gör det för att uppnå status - förstå bara att många kommer se dig som David Brent i the office. En tom kostym på ned på gatan. En bluff. Utan tydlig nytta. Fast i ekorrhjulet.
Man kan arbeta som VD, projektledare, chef och utveckla företaget, som kvantitativ analytiker och utveckla algoritmer för att effektivisera system, inom marketing, riskkapitalföretag/investment banking, management konsult, hedge fond och mycket annat.

Att arbeta som läkare och följa standardiserade procedurer, arbeta i en arbetsmiljö där sjukdomar och död är vardag, bemöta griniga patienter och spendera stora delar av sin tid på administrativt arbete som läkare i dagsläget gör, till en betydligt sämre lön och en avsevärt sämre "arbetsgivare", låter tyvärr inte lika lockande. Därmed är det tråkigt att många slösar bort sin karriär baserat på en orealistisk bild av ett yrke, och många stackars läkarstudenter kommer nog bli desillusionerade när de väl kommer ut i arbetslivet.
gast

Re: Linköping HT2014 med 1.9 HP

Inlägg av gast »

Gäst skrev: Man kan arbeta som VD, projektledare, chef och utveckla företaget, som kvantitativ analytiker och utveckla algoritmer för att effektivisera system, inom marketing, riskkapitalföretag/investment banking, management konsult, hedge fond och mycket annat.
My point exactly
Guest

Re: Linköping HT2014 med 1.9 HP

Inlägg av Guest »

Om du inte har något intresse av att läsa till läkare, får man fråga varför du är inne på läkarstudent.se?
Smileduck
Inlägg: 18
Blev medlem: 04 mar 2014, 15:49

Re: Linköping HT2014 med 1.9 HP

Inlägg av Smileduck »

Guest skrev:Om du inte har något intresse av att läsa till läkare, får man fråga varför du är inne på läkarstudent.se?
Detta undrar jag också. Vill du få folk mindre motiverade så att de kanske ändrar ansökan och du kommer in?

Jag resonerar som så att jag ska göra det jag gör under kanske 40-50 år. Hur motiverande känns det att sitta och tjäna in lite extra pengar till någon person som redan tjänar långt över snittet i Sverige? Du jobbar för att de över dig ska tjäna mer pengar. Jobbar jag däremot som läkare kommer jag få en personlig tillfredsställelse att när jag går hem efter jobbet vet jag att jag har gjort något gott för en annan människa vilket är viktigt för mig. Detta eftersom när det väl kommer till kritan vad som är viktigt i livet så är det hälsan folk väljer och inte pengar. Att du får 30k mer i månaden på ett annat jobb är av mindre betydelse eftersom det finns saker som är viktigare i livet än pengar (samt lönen som läkare är redan ganska bra). Sedan kan ju självklart någon annan vara läkare istället för mig men med det resonemanget kan ju likväl jag vara den personen som får göra skillnad.

Hur givande känns det verkligen att vara chef på något företag med syfte att tjäna pengar jämfört mot att göra skillnad för andra personers liv?
Gäst

Re: Linköping HT2014 med 1.9 HP

Inlägg av Gäst »

Ni har rätt, bli läkare för att ni har ett intresse av att hjälpa människor i vardagen. Om det är något annat som motiverar, så finns det mycket bättre utbildningar man kan bli antagen till.
1886
Inlägg: 35
Blev medlem: 09 dec 2012, 20:02

Re: Linköping HT2014 med 1.9 HP

Inlägg av 1886 »

Gäst skrev:Ni har rätt, bli läkare för att ni har ett intresse av att hjälpa människor i vardagen. Om det är något annat som motiverar, så finns det mycket bättre utbildningar man kan bli antagen till.
Peace
Gäst

Re: Linköping HT2014 med 1.9 HP

Inlägg av Gäst »

Även i USA där läkarlönerna är mycket högre än i Sverige, ses läkaryrket som ett uselt yrkesval:

http://www.naturalnews.com/044326_docto ... areer.html#
http://articles.chicagotribune.com/2013 ... rofessions
The cost is too great, and it's a lousy job," he said. "The minute you say to me that you want to be a physician, it's tantamount to saying you want to be an indentured servant.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Linköping HT2014 med 1.9 HP

Inlägg av Nils »

Studieavgifterna är dock väldigt höga där - och det är också skillnad på att arbeta inom vårdapparaten och att arbeta som en självständig läkare.
Gäst

Re: Linköping HT2014 med 1.9 HP

Inlägg av Gäst »

Studieavgifterna är dock väldigt höga där - och det är också skillnad på att arbeta inom vårdapparaten och att arbeta som en självständig läkare.
Studieavgifterna betalas för svenskar också, det är inte "gratis" att studera då den högre skatten tar sin rätt.

Att läkaryrket ses som ett dåligt val av experter även i USA säger mycket om utvecklingen, och många rekommenderar en tydligen att välja andra utbildningar.

http://www.forbes.com/sites/realspin/20 ... -know-why/
Over three-fourths of physicians we surveyed last year were pessimistic about the future of the medical profession; 84% agreed that the medical profession is in decline; over half would not recommend medicine as a career. And more than 60% of physicians said they would retire if they had the means to do so. These are awful findings for a once proud profession dedicated to improving health care and saving lives.
Låst