Hur funkar det egentligen?

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2014 års hösttermin.
Guest

Hur funkar det egentligen?

Inlägg av Guest »

Jag har en fråga angående hur reservantagningen brukar fungera. Vad jag har förstått så sköter varje universitet reservantagningen själva och att de först börjar kalla in reserver efter uppropet. Det jag undrar nu är om terminstarten alltid börjar samma dag som uppropet. Om det är så, missar man inte jättemycket som man blir antagen 2 veckor senare som reserv? Hamnar man inte utanför också eftersom fölk kommer troligtvis ha börjat "känna" varandra efter två veckor.

Resonerar jag helt konstigt eller är det någon som har erfarenhet av det här?

Tack på förhand!
Med
Inlägg: 16
Blev medlem: 19 maj 2014, 11:24

Re: Hur funkar det egentligen?

Inlägg av Med »

Kursuppläggen skiljer sig en del från högskola till högskola, men på KI (där jag går) så spenderas de första veckorna på en väldigt lugn upptaktskurs. Upptaktskursen är väldigt lätt, man kan fixa samtliga uppgifter på 1-2 kvällar (så du behöver inte oroa dig över att hamna efter :glad: ). Risken att hamna utanför är minimal, eftersom att mottagningen fortfarande pågår och att alla inte har hunnit lära känna varandra än. Min gissning är att det funkar likadant på andra högskolor, så du behöver nog inte oroa dig. :tummeupp:
EyeGuy
Inlägg: 36
Blev medlem: 10 dec 2013, 13:19

Re: Hur funkar det egentligen?

Inlägg av EyeGuy »

Med så stora klasser som det är brukar man alltid se och prata med nya personer på varje föreläsning under en hel termin. Med lite trevlighet så ska det inte vara några problem att komma in i någon gemenskap. I värsta fall kan du ta med fika. (;

Vad gäller reservintaget verkar många av läkarprogrammen gjort ett överintag istället och räknat med att ett antal inte kommer kunna vara med på uppropet. Det gör att inga eller få reserver behöver kallas. Men hur varje skola sköter det på varje termin kan variera. Du kan titta själv på antagningsstatistiken så kanske du ser hur det sett ut senaste tiden.

I annat fall så brukar reserver kallas in precis vid terminstart, efter att uppropet gjorts och de har sett vilka som varit där och inte. Inte det roligaste eller mest praktiska att missa några föreläsningar och försöka fixa boende med väldigt kort varsel, men vill man så kan man. (:
Arelig

Re: Hur funkar det egentligen?

Inlägg av Arelig »

I Örebro så var dom två första veckorna introduktionsveckor vilket var att man mer fick lära sig lite hur det gick till att plugga på skolan, hur PBL fungerar osv. Själva utbildningen startar efter dom två veckorna. Så det gör inte särskilt mycket att missa dom två veckorna. Det anordnas även uppsamlingstillfällen för dom som kommer in som reserver så att dom ska få all information dom behöver.
Sen har folk inte hunnit lära känna varandra tillräckligt under dom två veckorna, så det är inga som helst problem att komma in som reserv och ändå lära känna folk. Oroa dig inte för det! Alla är fortfarande nya även fast det gått två veckor. Under första veckan var det många som kom in någon annanstans och försvann och det var därför många som kom in som reserv. Så oroa dig inte!
Låst