Chanser HT2014?

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2014 års hösttermin.
Hedvine

Re: Chanser HT2014?

Inlägg av Hedvine »

Så om jag har förstått rätt så tas det först in ett antal personer i första urvalet, sen tas ytterligare ett visst antal personer in till andra urvalet, och alla dessa är reserver? Så tex tas reserv 1-35 in till andra urvalet om man då tar in 35 pers...och då blir reserv nr 36 från första urvalet nr 1 i andra?
Tacksam för svar då man är aningen förvirrad och måste veta om det är dags att leta lägenhet eller inte :velig:
EyeGuy
Inlägg: 36
Blev medlem: 10 dec 2013, 13:19

Re: Chanser HT2014?

Inlägg av EyeGuy »

Hedvine:
Efter första urvalet får personer som blivit antagna möjligheten att tacka ja eller nej till de/den utbildning som dom blivit antagen till (och även till ev. reservplatser). Efter att detta val gjorts, så sorteras alla som tackat nej (eller inte svarat) bort, och personer med reservplatser flyttas upp till de platser som blivit lediga och räknas därmed som antagna. Det är det som är urval 2.
Och det stämmer från exemplet du skrev. Var man plats 36 efter urval 1 och 35 st reserver blev antagna efter urval 2, så har man reservplats 1 efter urval 2.
Smileduck
Inlägg: 18
Blev medlem: 04 mar 2014, 15:49

Re: Chanser HT2014?

Inlägg av Smileduck »

Funderar starkt på detta med reservplatser.. Kom in i Örebro som dessvärre endast är mitt 6e val. Har Linköping som #1 och där har jag reservplats #4 och den borde jag väl kunna räkna med att jag kommer in på? Gäller HP gruppen.

Tänkte ändå länka alla mina reservplatser (de flesta ganska bra tycker jag på förhand) för jag är helt enkelt nyfiken på om någon (läs: Nils) har någon aning hur stor chans det hade varit för mig att bli antagen på de andra skolorna. Vill helst läsa i Linköping då jag studerade där i höstas och vill tillbaka dit men undrar ändå hur mycket det rör sig bland reserverna till andra urvalet och vilka chanser man hade haft att få på de andra skolorna. (Nu kanske några blir glada då de ser att jag försvinner från bra reservplats eller ger bort en plats i Örebro om Linköping är 100% säkert. :tummarupp: )

#1 - Linköping - Reserv 4, totalt 37 i HP gruppen

#2 - Lund - Reserv 21, totalt 45 i HP gruppen

#3 - Uppsala - Reserv 12, totalt 54 i HP gruppen

#4 - Göteborg - Reserv 11, totalt 46 i HP gruppen

#5 - Stockholm - Reserv 58, totalt 70 i gruppen (Denna är ointressant då 58 personer inte tackar nej.)

#6 - Örebro - Antagen med 1.8

#7 - Umeå - Struken
Hoppas

Re: Chanser HT2014?

Inlägg av Hoppas »

Hej! Har en fråga om urval 1 och 2. När jag tittar på hur antagningen såg ut hösten 2013 så ser man att man tog in 36 personer i urval 1 och 30 i urval 2. Betyder det att man tog in totalt 66 personer i HP-gruppen eller endast 30? Sitter på en reservplats på 40+ till Linköping.
Gäst

Re: Chanser HT2014?

Inlägg av Gäst »

Vad tror du chansen är för att bli antagen i Uppsala? Jag är reserv 38 i HP-kvoten
Hoppas hoppas hoppas

Re: Chanser HT2014?

Inlägg av Hoppas hoppas hoppas »

Hej! Måste bara först få tacka för en fantastiskt sida som är till stor hjälp :tummarupp: . Jag undrar om jag har någon chans att komma in med reservplats #18 i Uppsala med HP efter 1:a urvalet? Tack på förhand :flinar:
josse

Re: Chanser HT2014?

Inlägg av josse »

Någon som har koll på intaget i kvot BII? Hur många reserver brukar komma in? Reserv 60 på BII Lif borde vara helt osannolikt?
16 på hpsu i Linköping likaså? Förväntar mig att i just den kvoten inte händer speciellt mycket...
48 i Örebro
58 i Umeå
Alice111

Re: Chanser HT2014?

Inlägg av Alice111 »

Hej och grattis till alla som blivit antagna! :) Nu kan jag själv inte hålla mig längre och skulle också vilja fråga om mina chanser till hösten...

De där inget annat står är reservplatser i BIex gruppen, med ett meritvärde på 21,9

Lund: #70 (av 29 antagna)
Uppsala: #51 (26)
Karolinska: #55 (22)
Linköping: #38 (24)
Umeå: Alternativt urval- #31 (35)
BIex- #9(13)
Örebro: BI- #20 (40)
BIex- #4(24)

Antar att det endast är Örebro jag kan ha en liten chans på?

Sedan är jag sjukt förvirrad om Göteborgs intagning.
"Sökande med gymnasieexamen utan komplettering(BIEX)
Din reservplats i den här urvalsgruppen är: 35
Antalet sökande som har blivit antagna i den här urvalsgruppen är: 14

Gymnasieexamen utan komplettering/skiljekriterie högskoleprov(BIEXH)
Din reservplats i den här urvalsgruppen är: 34
Antalet sökande som har blivit antagna i den här urvalsgruppen är: 14 "

Innebär detta att BIex sammanlagt har 14 platser eller 28?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Chanser HT2014?

Inlägg av Nils »

Gäst skrev:Jag står som reserv #14 i Örebro och #53 i Linköping. Båda gäller hp-kvoten. Har 1.75 på HP. Vad tros om mina chanser?
Skulle gissa på Örebro i urval 2 och kanske Linköping i reservintaget.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Chanser HT2014?

Inlägg av Nils »

Smileduck skrev:#1 - Linköping - Reserv 4, totalt 37 i HP gruppen

#2 - Lund - Reserv 21, totalt 45 i HP gruppen

#3 - Uppsala - Reserv 12, totalt 54 i HP gruppen

#4 - Göteborg - Reserv 11, totalt 46 i HP gruppen

#5 - Stockholm - Reserv 58, totalt 70 i gruppen (Denna är ointressant då 58 personer inte tackar nej.)

#6 - Örebro - Antagen med 1.8
Linköping - urval 2
Lund - reservintaget (kanske urval 2, kanske inte alls)
Uppsala - urval 2
Göteborg - reservintaget eller urval 2
Stockholm - osannolikt
Låst