KI vs Uppsala - svårt val!

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2014 års hösttermin.
elbarto

KI vs Uppsala - svårt val!

Inlägg av elbarto »

Nu lossnade det äntligen för mig på HP!

Har god chans att bli antagen vid samtliga lärosäten i höst. Söker med en 4 från folkhögskolan och 1.75/1.8 (beroende på normeringen) på HP. Nu kommer det svåra - prioriteringen, och det är bara ett par dagar kvar till sista ansökningsdag!

Tar gärna emot era råd.

Jag väljer mellan KI och Uppsala. Det som talar för KI är att jag är bosatt i Stockholm tillsammans med min sambo. Vi delar en studentlägenhet med tre rum och centralt läge. Det naturliga valet vore kanske KI. Problemet är att jag bara får behålla lägenheten knappt fyra år till (pga max boendetid), vilket kommer innebära att jag står utan boende de fyra terminerna. En av dessa terminer skulle möjligen kunna bli en utbytestermin. Det är för sent för mig att ställa mig i Stockholms stads bostadskö, kötiden där brukar vara iaf sex-sju år. Mina föräldrar kan tyvärr heller inte hjälpa mig med boende, och jag undviker gärna att bo inneboende hos någon främling från blocket om det är möjligt.

Å andra sidan har vi Uppsala. Jag har snart fem års kötid på studentstaden.se. Min sambo säger sig kunna flytta med till Uppsala, om hon får jobb där. Men jag är egentligen inte helt säker på att hon flyttar med när det väl kommer till kritan, vilket isf är väldigt tråkigt. Enligt en handläggare jag pratade med på studentstaden, bör min kötid räcka till iaf en etta med pentry. Vid första kontraktet med studentstaden behåller jag dessutom mina ködagar, och lär kunna byta upp mig till en lite större lägenhet efter ett par år. Största fördelen med Uppsala, som jag ser det är alltså att jag har säkert boende under hela studietiden.

Möjligheten till långsiktigt boende talar alltså för Uppsala. Något som istället talar för KI är att deras sjukhus är belägna i samma stad som skolan. Uppsala-studenter tvingas veckopendla till kransstäder som Gävle, Falun och Avesta och bo på hotell under den klinska delen av utbildningen. Någon skrev att det rör sig om ca. 8 veckor per termin under framförallt fyra terminer. Pendelavståndet kan vara mellan en och två timmar. Man åker bort på måndagen och kommer hem i tid för föreläsning på fredagen. Jag tycker att pendlandet låter både slitsamt och långtråkigt, så jag slipper gärna om jag kan!

Ytterligare något som talar för Uppsala är att de verkar ha lite 'softare' krav. Ingen preklintenta eller examenstenta som KI. Dessutom har Uppsala 2-3 tentor per termin under preklin, vilket är att föredra framför helterminstentor enligt mig. Det är inte av lathet som jag hellre går en lite 'softare' skola, utan för att maximera mina chanser att faktiskt klara utbildningen. Någon skrev här på läkarstudent att över 90% klarar första terminen i Uppsala, vilket är mycket högre än motsvarande andel för KI:s T1:or. Min syster (dermatolog) gick KI och vantrivdes. Hon kallar KI 'studentfientligt', och menar att vissa lärare försöker sätta dit eleverna.

Jag har ändå ett väldigt stort förtroende för KI:s undervisning. Jag tror att skolan kan erbjuda kunniga föreläsare och bra upplägg i övrigt. Om man skulle få för sig att jobba utomlands tror jag dessutom att en examen från KI är en fördel.

-------------------------------------------

Sammanfattning

Fördel Uppsala
+ Säkert boende under hela studietiden
+ Kanske lite 'softare' krav - större chans att klara utbildningen
+ Bra gemenskap mellan elever. Många säger iaf det, och jag är beredd att tro dem

Fördel KI
+ Kan bo kvar med sambon
+ Slipper veckopendlande under den kliniska delen
+ Tror det är hög kvalitet på föreläsare
+ Gott anseende utomlands

Vad ska jag välja?
Ahlstein
Inlägg: 30
Blev medlem: 03 dec 2013, 16:12

Re: KI vs Uppsala - svårt val!

Inlägg av Ahlstein »

Hej!

Jag var i en liknande situation som dig inför denna terminstarten. Prioriterade egentligen mellan KI, Uppsala och Linköping men situationen var liknande. Bor även jag hos SSSB (rimlig gissning att du också gör det då de har max 6 års boendetid). För mig föll valet på KI mycket pga att min sambo har lättare att få jobb här (Hon tar examen till sommaren) och att jag trivs i staden. Jag kan naturligtvis inte argumentera för/emot Uppsala men jag är mycket nöjd med KI än så länge. Det stämmer att första terminen är tuff men det är långt ifrån omöjligt. Vad jag fått förklarat för mig av studievägledarna här på KI verkar den statistiken kring antal som inte klarar tentan vara ganska överdriven då inte alla skriver pga att de inte klarat diverse obligatoriska moment innan. När det gäller föreläsare har jag redan stött på flertalet kända namn. Exempelvis Hans Rosling, Clas hultling och för 1 vecka sedan var Bill Gates och höll föreläsning om global hälsa tillsammans med Rosling.

Så jag kan väll inte direkt säga att jag är missnöjd, Visst det är mycket plugg. Men det är extremt roligt och stimulerande och tillsammans med fantastiska nya kompisar är detta en väldigt rolig tid i mitt liv :)

Sen är det ju den klassiska funderingen; PBL eller inte?

Hoppas du kommer på vad du vill :)
Ahlstein
Legitimerad Sjuksköterska
Läkarstudent KI, T6
linden
Inlägg: 7
Blev medlem: 30 jun 2013, 19:21

Re: KI vs Uppsala - svårt val!

Inlägg av linden »

Grattis till det fina HP-resultatet! (Och till 4:an, men den kanske inte var lika oväntad ;))
elbarto

Re: KI vs Uppsala - svårt val!

Inlägg av elbarto »

Ahlstein skrev:Hej!

Jag var i en liknande situation som dig inför denna terminstarten. Prioriterade egentligen mellan KI, Uppsala och Linköping men situationen var liknande. Bor även jag hos SSSB (rimlig gissning att du också gör det då de har max 6 års boendetid). För mig föll valet på KI mycket pga att min sambo har lättare att få jobb här (Hon tar examen till sommaren) och att jag trivs i staden. Jag kan naturligtvis inte argumentera för/emot Uppsala men jag är mycket nöjd med KI än så länge. Det stämmer att första terminen är tuff men det är långt ifrån omöjligt. Vad jag fått förklarat för mig av studievägledarna här på KI verkar den statistiken kring antal som inte klarar tentan vara ganska överdriven då inte alla skriver pga att de inte klarat diverse obligatoriska moment innan. När det gäller föreläsare har jag redan stött på flertalet kända namn. Exempelvis Hans Rosling, Clas hultling och för 1 vecka sedan var Bill Gates och höll föreläsning om global hälsa tillsammans med Rosling.

Så jag kan väll inte direkt säga att jag är missnöjd, Visst det är mycket plugg. Men det är extremt roligt och stimulerande och tillsammans med fantastiska nya kompisar är detta en väldigt rolig tid i mitt liv :)

Sen är det ju den klassiska funderingen; PBL eller inte?

Hoppas du kommer på vad du vill :)
Tack för ett bra svar!

Rätt gissat om SSSB :) Kul att höra att du trivs på KI, och att undervisningen håller hög kvalitet. Angående PBL, tror jag inte Uppsala och KI skiljer sig åt så mycket. Oavsett, tycker jag inte att just det väger så tungt. Boende känns mer avgörande. Om jag bara hade en aning om hur boendet kan lösas de sista fyra terminerna, hade jag valt KI.. Vet att det är lång tid tills dess, men jag ser bara inte hur jag kan lösa det problemet (på ett bra sätt) i Stockholm.
linden skrev:Grattis till det fina HP-resultatet! (Och till 4:an, men den kanske inte var lika oväntad ;))
:) Tack!!
Ahlstein
Inlägg: 30
Blev medlem: 03 dec 2013, 16:12

Re: KI vs Uppsala - svårt val!

Inlägg av Ahlstein »

Det finns ju möjlighet att söka om dispens upp till 2 år hos SSSB. Vet inte om detta är någonting de brukar godkänna dock :/
Ahlstein
Legitimerad Sjuksköterska
Läkarstudent KI, T6
Smileduck
Inlägg: 18
Blev medlem: 04 mar 2014, 15:49

Re: KI vs Uppsala - svårt val!

Inlägg av Smileduck »

Vad fick du för poäng på HP? Även om inte normeringarna ändras mer än någon poäng upp/ner så lär det vara fler som får högre poäng nu (baserat på att antalet som skriver provet är fler) och då finns risken att antagningspoängen höjs tyvärr.. Jag ligger precis som du på 1.7-1.8 på provet (1.8 enligt förra årets normeringar).

Jag kan inte svara för vad du ska göra men när jag gör långsiktiga val brukar jag strunta i att hänga upp mig på småsaker som är lätt att göra annars. T.ex. gå igenom positivt/negativt om städerna, tänk på det någon dag och sedan (för att göra det tydligt) skriver du upp städerna på ett papper och ringar helt enkelt det som känns bäst.
elbarto

Re: KI vs Uppsala - svårt val!

Inlägg av elbarto »

Ahlstein skrev:Det finns ju möjlighet att söka om dispens upp till 2 år hos SSSB. Vet inte om detta är någonting de brukar godkänna dock :/
Har pratat med SSSB (två gånger) om möjlighet att söka dispens när det blir aktuellt. Tyvärr är mina skäl troligen inte tillräckliga..
Smileduck skrev:Vad fick du för poäng på HP? Även om inte normeringarna ändras mer än någon poäng upp/ner så lär det vara fler som får högre poäng nu (baserat på att antalet som skriver provet är fler) och då finns risken att antagningspoängen höjs tyvärr.. Jag ligger precis som du på 1.7-1.8 på provet (1.8 enligt förra årets normeringar).

Jag kan inte svara för vad du ska göra men när jag gör långsiktiga val brukar jag strunta i att hänga upp mig på småsaker som är lätt att göra annars. T.ex. gå igenom positivt/negativt om städerna, tänk på det någon dag och sedan (för att göra det tydligt) skriver du upp städerna på ett papper och ringar helt enkelt det som känns bäst.
71 poäng på verbala, 60 på kvantitativa. Jo, jag tar inget för givet med men tror ändå mina (och dina) chanser är goda.

Punkta upp fördelar och nackdelar är precis vad jag gjorde i mitt första inlägg. Just nu lutar det åt Uppsala, kanske främst på grund av boendeskäl. Vad tänker du söka i första hand?
Smileduck
Inlägg: 18
Blev medlem: 04 mar 2014, 15:49

Re: KI vs Uppsala - svårt val!

Inlägg av Smileduck »

elbarto skrev:
71 poäng på verbala, 60 på kvantitativa. Jo, jag tar inget för givet med men tror ändå mina (och dina) chanser är goda.

Punkta upp fördelar och nackdelar är precis vad jag gjorde i mitt första inlägg. Just nu lutar det åt Uppsala, kanske främst på grund av boendeskäl. Vad tänker du söka i första hand?
För mig lutar det troligtvis åt Linköping eller Lund men ska verkligen läsa igenom allt jag kan om alla ställen nu innan ansökan går ut och sedan rangordna allting, ska även troligtvis göra som jag skrev till dig om vilket ställe jag ska sätta som 1a. :blinkar:

Boendeskäl är väldigt viktigt för mig också, däremot så har jag bestämt mig för att först rangordna efter utbildningen (lite olika upplägg och liknande) och sekundärt vart jag vill studera även om det också är viktigt. Hur resonerar du om de andra städerna eller söker du endast Stockholm och Uppsala?
elbarto

Re: KI vs Uppsala - svårt val!

Inlägg av elbarto »

Smileduck skrev:För mig lutar det troligtvis åt Linköping eller Lund men ska verkligen läsa igenom allt jag kan om alla ställen nu innan ansökan går ut och sedan rangordna allting, ska även troligtvis göra som jag skrev till dig om vilket ställe jag ska sätta som 1a. :blinkar:

Boendeskäl är väldigt viktigt för mig också, däremot så har jag bestämt mig för att först rangordna efter utbildningen (lite olika upplägg och liknande) och sekundärt vart jag vill studera även om det också är viktigt. Hur resonerar du om de andra städerna eller söker du endast Stockholm och Uppsala?
Linköping och Lund är säkert superbra. Enda anledningen till att jag snöat in mig på Uppsala och KI är för att det är där jag har möjlighet till bostad.
Gäst

Re: KI vs Uppsala - svårt val!

Inlägg av Gäst »

Du fick alltså 1,75 och kommer därmed med stor sannolikhet inte att bli antagen till någon av utbildningarna denna höst genom högskoleprovet. Det får väl bli Linköping för dig, vilket också är ett bra lärosäte.
Låst