Hur kommer Blex påverka oss med äldre betyg?

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2014 års hösttermin.
Anonym

Hur kommer Blex påverka oss med äldre betyg?

Inlägg av Anonym »

Hej!

Hur kommer Blex att påverka oss som inte har Gy11-examen? Jag tog studenten för två år sedan och funderar nu vad som kommer att hända med B1-kvoten.

Som jag har förstått det så delas platserna ut proportionerligt men de med Gy11 kan söka i både Blex och BI. DEt måste ju vara en nackdel för oss med äldre betyg? Kommer antagningspoängen att höjas ni i höst på de flesta universitet tack vare det nya systemet?
anonym

Re: Hur kommer Blex påverka oss med äldre betyg?

Inlägg av anonym »

Jag tror det kommer att bli svårare för oss utan den nya gymnasieexamen. Det är ju en massa platser som försvinner. Tyvärr men kan ej de ngt positivt
guest

Re: Hur kommer Blex påverka oss med äldre betyg?

Inlägg av guest »

Jag ser inte varför det skulle vara svårare för oss med det gamla betygen. Platserna delas ju ändå proportionellt. De som tar studenten nu är en väldig liten andel - många väljer säkert inte ens att söka in direkt. Detta kommer göra så att de får väldigt få platser. Det blir alltså snarare svårare för gy11 - eleverna än för oss med de gamla systemet.
Anonym

Re: Hur kommer Blex påverka oss med äldre betyg?

Inlägg av Anonym »

Men är det verkligen så stor skillnad mellan betygen? Jag tyckte inte att det var så himla lätt att få MVG heller. Och det går ju inte att komma ifrån att vi i vanliga BI-gruppen förlorar en hel del platser till Blex. Det brukar väl också vara mest gymnaisekids som söker? Jag har för mig att jag har läst det någonstans. I realiteten blir det ju inte särskilt många platser kvar till oss andra då. Det känns bara som hur de än gör så kommer någon grupp att missgynnas och nu ser det mörkt ut för alla som inte är 95-or?
guest

Re: Hur kommer Blex påverka oss med äldre betyg?

Inlägg av guest »

Frågan om A är svårare att få än MVG är väldigt diskuterad. Jag vet att att flera lärare och elever påstår att det är så och att ett tidigare MVG i många fall hade motsvarat dagens B. Ja, en del platser kommer antagligen att gå till Blex, men utifrån vad jag har läst tidigare handlar det endast om ca 7 platser. Det är faktiskt inte så många som söker direkt efter gymnasiet - åtminstone inte till läkarprogrammet. De flesta jag känner som har sökt till läkarprogrammet har tagit ett sabbatsår.

Jag antar att du själv ska söka i B1? Får man fråga vilket snitt du söker med? Ska nämligen själv söka till hösten :)
Anonym

Re: Hur kommer Blex påverka oss med äldre betyg?

Inlägg av Anonym »

Jag har 22.11 så jag hoppas det räcker. Jag är så fruktansvärt nyfiken på hur det kommer att se ut med antagningspoängen i höst. Jag hoppas verkligen att det blir som du säger :glad: Men andra personen som skrev är det för att det blir färre platser etc eller har du någon annan källa?
guest

Re: Hur kommer Blex påverka oss med äldre betyg?

Inlägg av guest »

Jag läste någonstans här på forumet att det bara var 7 platser eller något i den stilen som skulle gå till Blex. Jag vet dock inte om platserna tas enbart från B1 eller från B1 & B2.
Vart tänker du söka till? Själv sitter jag på 21,9 och hoppas att det räcker någonstans men vill samtidigt inte hoppas för mycket.
Anonym

Re: Hur kommer Blex påverka oss med äldre betyg?

Inlägg av Anonym »

Jag har för mig att platserna bara tas från BI då det knappt finns några platser att ta av från BII. Någon som vet mer?

Och jag tror det måste bli mer platser som försvinner om de fördelas proportionellt utifrån antalet sökande direkt från gymnasiet. Den gruppen brukar väl vara hyfsat stor. Det blir en nervig tid för många tror jag.

Jag vill väldigt gärna komma in i Uppsala eller Lund men tänker söka till alla.
Gast

Re: Hur kommer Blex påverka oss med äldre betyg?

Inlägg av Gast »

HEJ, tänkte att jag kunde joina denna tråden! Jag går sista året på gymnasiet och har sökt in till läkarprogrammet nu till höst. Jag kommer att gå ut med 22,1 i snitt. Har 1,2 på HP. Tror ni att detta kan räcka till antagning i Lund till hösten? Kommer snittet att sänkas i BLEX? Jag vet att det är omöjligt att säga men vad har ni för spekulationer?
Låst