Reservnummer urval 1

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2014 års hösttermin.
Gäst

Reservnummer urval 1

Inlägg av Gäst »

Går det någonstans att se vilket reservnummer den sista som kom in hade i urval 1? Exempelvis i BII-gruppen i Uppsala hade den sista som kom in #11 i urval då om jag fattat det rätt (VT14). Men vad hade denne i urval 1? Hur mycket brukar man röra sig mellan urval 1 och 2? Ska söka till HT14 i BII (Uppsala) och har 22,5/1.1.. tror ni jag kommer in?
Wolthura
Inlägg: 129
Blev medlem: 21 aug 2013, 18:14
Kontakt:

Re: Reservnummer urval 1

Inlägg av Wolthura »

Det rör sig väldigt mycket i urval 1 och 2 så jag tror inte att det finns någon statistik om det! KI tog t.ex. in 210 personer (har jag för mig att SYOn sa) i urval 1 och sen fanns det 190 platser i urval 2 (vilket betyder att minst 20 pers hoppade av mellan urvalen, fler i verkligheten då många blir antagna i urval 2). Efter att siffran droppat ner till 165 började reserver kallas och reservantagningen pågick ganska länge, vilket var ovanligt med tanke på överintaget. Applicerar man KIs siffor på Uppsalas antagning med reserv 11 betyder detta att denna person hade minst res nummer 20+25+11=56:e plats i urval 1 (tänker jag rätt?) . Bäst är nog att kolla runt på forumtrådar från HT13 för att försöka se hur många platser folk hoppade ner (vilket dock är svårt om folk ligger res i 1 och antagna i 2).

Reservantagningen HT13 låg ju på 22.5 + 0.9 HT13 och trenden är att gränserna går nedåt, dock har vi ovissfaktorn BLex denna gång. Man får också tänka att det är väldigt många med t.ex. 1.0-1.3 så det är säkerligen många som passerats för att "nå" ner till 0.9, men det är bara en spekulation från min sida. Du förlorar ju ingenting på att försöka höja ditt HP tills HTs antagning! Lycka till!
Läkarstudent T5 vid Karolinska Institutet
Följ min väg till att bli läkare http://medikusstudenten.blogspot.se/
Rasmus

Re: Reservnummer urval 1

Inlägg av Rasmus »

Blex kommer väl enbart kunna påverka BI-kvoten och inte BII (eller någon annan kvot)? :glad:
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Reservnummer urval 1

Inlägg av Nils »

Gäst skrev:Går det någonstans att se vilket reservnummer den sista som kom in hade i urval 1? Exempelvis i BII-gruppen i Uppsala hade den sista som kom in #11 i urval då om jag fattat det rätt (VT14). Men vad hade denne i urval 1? Hur mycket brukar man röra sig mellan urval 1 och 2?
Mitt VAGA intryck är att det kan röra sig lika mycket från urval 1 till urval 2 som från urval 2 till reservintaget.

Det har varit mycket svårt att få fram tillförlitlig statistik om hur mycket det rör sig mellan urval 1 och urval 2. Sedan i höstas försöker jag följa ett tänkbart spår men juridiken inom UHR verkar röra sig med samma hastighet som juridiken i övriga samhället...

Ett andrahandsalternativ som jag överväger är att lägga upp statistik över "andel antagna" även för urval 2. Det vore inte lika bra men det skulle åtminstone kunna ge ett diffust hum om hur mycket det rör sig (ett "exakt hum" fordrar att antagningsgränsen är samma i båda urvalen, annars tillkommer ett okänt antal med värden däremellan). Jag har redan materialet som jag behöver för att kunna göra detta men det vore arbetskrävande att bygga in i varje enskild tabell, så jag väntar tills vidare på svar från UHR för att inte riskera dubbelt arbete.
Låst