Blivande läkarstudenter

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2014 års hösttermin.
student

Blivande läkarstudenter

Inlägg av student »

Hej, detta är nog någonting som är riktat till alla elever som för tillfället går på gymnasiet men funderar på att läsa till läkare efteråt. Jag tillhör en av de, tar studenten nu till vår.

Jag undrar om vad ni tror era chanser kommer att vara nu, på grund av de nya systemet. Märker ni att det är många färre som får A än MVG, eller det är kanske ingen skillnad alls? Tror ni att det är många i er klass som kommer ta studenten med ett betygsnitt över 22,00 t.ex?

Om ni går på gymnasiet nu(natur såklart) vad tror ni att ni kommer ha för betyg när ni går ut? Hade varit väldigt intressant att veta då jag själv funderar på att söka till läkarprogrammet, och undrar lite vad ni andra känner att ni har för chanser att bli antagen efter införandet av A-F systemet
Gäst

Re: Blivande läkarstudenter

Inlägg av Gäst »

Vad tror du att du kommer att ha för snitt när du tar studenten? Det är svårt att sia om betygsgränserna kommer att gå upp eller ned. Generellt sätt tror jag att kvoten för betyg A-F alltid kommer att vara lägre än dagens G-MVG. Men frågan är när skolorna kommer att börja reglera antalet antagna läkarstudenter, som nu för tiden har ökat.
student

Re: Blivande läkarstudenter

Inlägg av student »

Jag tror att jag kommer ligga på runt 21,7-21,8(om jag får alla A nu) vilket inte är så bra om man kollar på statistiken. Undrar lite vad andra kommer ha med det nya systemet :)
Gäst

Re: Blivande läkarstudenter

Inlägg av Gäst »

22,3 som det ser ut nu. Har för tillfället ett B och resten A. Skulle inte bli förvånad om snittet sjunker med tanke på att det är svårare att få högsta betyg nu än tidigare. Sedan söker vi i två kvoter, en med det äldre betygssystemet och en egen.
students

Re: Blivande läkarstudenter

Inlägg av students »

Ja jag håller med dig, vi kan i alla fall hoppas på det :) Har du kanske någon uppfattning om hur vanligt det är med att få A i er klass?
Random

Re: Blivande läkarstudenter

Inlägg av Random »

Helt sjukt. Hur kan så många ha 19.5+ i betygssnitt med nya betygsskalan? Ni måste ha rejält lätt för att få betyg pga era idiotlärare som normerar resultaten i klassrummet och ger toppskiktet A:n trots att de inte ens förtjänar det.

Går själv på en skola i Stockholm där intagningsgränsen låg på 310 och medianen var 320, och nu i tvåan så finns det REDAN ingen som har A i allt i klassen. Med andra ord så kommer INGEN få 20.0 i min klass och jag är osäker på om någon ens kommer ha över 19.6. Medel ligger runt 17.0 och ändå är vi JÄVLIGT skarpa (medel på högskoleprovet i klassen ligger väl runt 1.4).

Blir väl att gå på samma universitet med idioter som kommit in på programmen pga skitlärare som delar ut A:n som godis :w00t:
Somwbody

Re: Blivande läkarstudenter

Inlägg av Somwbody »

Jag tror inte att det finns någon lärare som ger gratis betyg, utan det är din skola som är snåla med betyg, eller att ingen i eran klass som förtjänar det :visslar:
student

Re: Blivande läkarstudenter

Inlägg av student »

Vad jag har märkt finns det VÄLDIGT stora skillnader mellan skolorna när det kommer till tolkning av det nya betygssystemet. Vissa lärare har samma kriterier för A som MVG och i de ämnena är det inte "svårt" att få A. Å andra sidan har vi lärare som tycker att alla kriterier för A, på exakt alla prov, redovisningar, inlämningar ska uppnås. Om man någon gång missar någonting hamnar man på B eller C.

Medel i vår klass ligger nog runt 19,5 (med meritpoäng inräknat): Däremot finns det ca 5-6 stycken som kommer gå ut med ett meritvärde över 21,5.
elbarto

Re: Blivande läkarstudenter

Inlägg av elbarto »

Inte särskilt förvånande att fler betygssteg leder till ökad godtycklighet i betygssättningen. Särskilt när de nya betygsstegen tom saknar formella kriterier.

Om problemet är inflation, är lösningen inte att börja trycka upp 70-lappar och 80-lappar.
Random

Re: Blivande läkarstudenter

Inlägg av Random »

Jag har svårt att se att ingen i min klass skulle förtjäna att ha A i allt med tanke på att medianen i klassen är 320 från grundskolan, men whatever.

På högskoleprovet skriver vi allt från 1.2 till 1.8 redan nu, men när det gäller betyg så går det käpprakt åt helvete. I historia snittade vi C i klassen och i samhälle mellan C och B. När jag dock hör av mig till mina gamla klasskamrater från grundskolan, som går på ''lallarskolor'' där intagningen låg på sisådär 250, så har 7-8 st i klassen fått A i exempelvis samhälle. Likaså i kemi, osv. Det är förjävla löjligt. Känner en snubbe som gick ut med 205 från grundskolan och har 18.8 (utan merit) nu för att han går på en skitskola. Medan jag (som gick ut nian med full pott) snittar 18.0 i betyg tills vidare. :glor: Hade gärna velat skriva deras prov och se vad jag får på dem... :doh:
Låst