Blivande läkarstudenter

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2014 års hösttermin.
Random

Re: Blivande läkarstudenter

Inlägg av Random »

Högskoleprovet är mer ett ''sållningsprov'' där :censur: provtagarna får visa om de är lämpade för högskolestudier. Klarar man engelskan, matten och svenskan under tidspress på högskoleprovet så visar det att man förvärvat goda kunskaper i just dessa ämnen (kärnämnen) och att man således inte bör ha problem med vidare högskolestudier. Det visar helt enkelt att man klarar av att hantera tidspress, har kunskaper och det är ett verktyg för ''kunskapseliten'' att ta sig in på högskolan genom en ''andra chans'' (då det kan finnas många anledningar till att man fått sämre betyg i gymnasiet, exempelvis pga skolk, för att man kanske inte kunnat närvara av diverse anledningar, att man haft otur med lärare, att man varit för ung för att inse allvaret i gymnasiebetygen redan i ettan på gymnasiet osvosvosv).

:censur:

Censurerade två kommentarer som sannolikt skulle uppfattas av andra som nedlåtande gentemot dem.
/ moderator
Somwbody

Re: Blivande läkarstudenter

Inlägg av Somwbody »

:censur: Klarar man inte gymnasiestudier så kan man inte klara högskolestudier!

Censurerade en kommentar som sannolikt skulle uppfattas av andra som nedlåtande gentemot dem.
/ moderator
Random

Re: Blivande läkarstudenter

Inlägg av Random »

:censur:

Att få betyg på gymnasiet handlar om att smöra och gå på en skola där resten av alla i klassen suger. I en ''elitklass'' där medianen är 320p från grundskolan så är det MYCKET svårare att erhålla ett högt betygssnitt. :censur: Varför är någon som gått på en skitskola med 19.8 i snitt bättre än någon som gått med extremt duktiga elever och gått ut med 18.5? :flinar: Och som dessutom skriver väldigt högt på HP? :flinar:

Censurerade två kommentarer som i princip utgjorde direkta personangrepp.
/ moderator
student

Re: Blivande läkarstudenter

Inlägg av student »

Somwbody: Är det okej om jag frågar var någonstans du läser till läkare och vilket betyg du hade från gymnasiet? Är mest nyfiken men förstår om man inte vill berätta! :glad:
Somwbody

Re: Blivande läkarstudenter

Inlägg av Somwbody »

22,5. Läser i Örebro.
Somwbody

Re: Blivande läkarstudenter

Inlägg av Somwbody »

Ursäkta att jag var lite aggressiv mot HP. Men jag känner att jag kämpat verkligen mycket under gymnasietiden och förlorade min fritid för att komma till läkarlinjen. Sen ser jag att många som kylade kunde komma in med HP och intervju.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Blivande läkarstudenter

Inlägg av Nils »

Att kritisera och ifrågasätta exempelvis urvalsmetoder är helt tillåtet, även när det sker med hårda ord.

Generellt nedlåtande kommentarer om grupper av människor, såväl som personangrepp, är däremot inte välkomna.

/ Nils i egenskap av moderator
Låst