Låga antagningsgränser

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2014 års hösttermin.
Guest

Låga antagningsgränser

Inlägg av Guest »

Hej!
Så precis på Linköpings universitets hemsida att antagnibgsgränserna för läkarprogrammetVT14 låg på 21,6 (detta är efter urval 2 dock). Stämmer detta, tycker det verkar lite lågt. Då borde man kanske kunna komma in nästa gång med lite lägre poäng också kanske i och med den nya gymnasieskolan.

Jag går själv i trean och tar studenten till vår, kommer ha runt 21,7 i merit. När jag pratade med min studieyrkesvögledare på skolan sa hon att jag troligtsvis aldrig skulle kunna komma in på läkarprogrammet med de betygen... Vad tror ni? Är det ganska kört, eller finns det chans att komma in på något lärosäte i Sverige. Vill dock helst ha Lund eller Uppsala :)

Tacksam för era svar och kommentarer :)
Tips

Re: Låga antagningsgränser

Inlägg av Tips »

Först och främst: Du förlorar aldrig något på att söka.

Med tanke på att du tillhör första kullen som går ut med det nya systemet är detta lite svårt att svara på. Något som var tydligt i det "gamla" betygssystemet var att det hade en inflation och allt fler fick höga betyg. Med nya systemet tror många att det generella snittet också bör ha sjunkit då ett A ska vara svårare att få än ett MVG var. Kanske sänks betygskraven på grund av detta. Kanske höjs kraven på grund av att de ändrar kvoterna inför höstens antagning(hur vet jag inte, men ska inte vara allt för svårt att ta reda på).

Annars skulle jag tipsa med att även göra högskoleprovet.

Lycka till :)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Låga antagningsgränser

Inlägg av Nils »

Guest skrev:När jag pratade med min studieyrkesvögledare på skolan sa hon att jag troligtsvis aldrig skulle kunna komma in på läkarprogrammet med de betygen... Vad tror ni? Är det ganska kört, eller finns det chans att komma in på något lärosäte i Sverige. Vill dock helst ha Lund eller Uppsala :)

Tacksam för era svar och kommentarer :)
Till att börja med så bör du tipsa studievägledaren om denna sida. ;)
(folk har ju redan blivit antagna med lägre BI-resultat än 21,70, till exempel räckte 21,56 i Umeå förra våren, och det vore trist ifall någon som kan bli antagen skulle få för sig att det inte går...)
http://läkarstudent.se/antagning.html#bi

Sedan är det lite svårt att sia om var gränserna kommer att gå i den nya BIex-kvoten; å ena sidan lär genomsnittsbetygen kunna bli något lägre men å andra sidan så kan det också hända att BIex-kvoten blir relativt liten de första ansökningstillfällena, vilket skulle kunna ge en tuff konkurrens om varje plats.
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Re: Låga antagningsgränser

Inlägg av Nyberg89 »

Min erfarenhet är att man aldrig ska lita på Studie- och yrkesvägledare utan också ta reda på så mycket man kan själv och alltid vara öppen för ny information.

Själv ordnade en av min skolas SYO så att jag inte kan bli antagen i betygkvoterna. I och för sig finns chansen, men det innebär att jag skulle få göra prövningar på kurser som inte en normal person kan öva på hemma och som man behöver ca 3 års erfarenhet av för att få högsta betyget. Om jag vetat det jag vet idag så hade jag valt en helt annan utbildning.

Lycka till!
Guest

Re: Låga antagningsgränser

Inlägg av Guest »

Tack för era uppmuntrande svar! Känns inte helt hopplöst nu iallafall.
Jag ska söka in nu till HT14 och så får vi se, hoppas på det bästa såklart :)
Har 1.3 på Hp och ska skriva det nu till vår igen.
Låst