Svårare för oss med "gamla" gymnasieexamen

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2014 års hösttermin.
Anonym

Svårare för oss med "gamla" gymnasieexamen

Inlägg av Anonym »

Hej!

I och med införandet av Blex, kommer det bli svårare för oss som har betyg från den "gamla" gymnasieskolan? Hur tror ni att det blir?
Mustafa Al-Attar
Inlägg: 410
Blev medlem: 17 jul 2011, 16:06
Kontakt:

Re: Svårare för oss med "gamla" gymnasieexamen

Inlägg av Mustafa Al-Attar »

Jag tror att det kommer vara samma för att antalet som skulle söka kommer minskas samtidigt som antalet platser minskar!
men på lång sikt d.v.s. efter ett år så blir det förmodligen lättare.
Mustafa Al-Attar
gast

Re: Svårare för oss med "gamla" gymnasieexamen

Inlägg av gast »

Varför skulle det bli lättare efter ett år?
Mustafa Al-Attar
Inlägg: 410
Blev medlem: 17 jul 2011, 16:06
Kontakt:

Re: Svårare för oss med "gamla" gymnasieexamen

Inlägg av Mustafa Al-Attar »

Om det finns bara 100 peroner i BI ( gamla system) som vill bli läkare, då efter ett år ca hälften av de blir antagna och därmed det blir 50 personer som vill bli läkare!
När det gäller de nya personer i vuxenutbildning som skulle få ett slutbetyg och räknas enligt det gamla systemet då blir det inte lika lätt för de att bli antagna för att de har läst vissa ämnen enligt det nya systemet vilket innebär att det är svårt för de att få höga betyg och på så sätt blir det lättare för de som redan har skapat slutbetyg
Mustafa Al-Attar
Anonym

Re: Svårare för oss med "gamla" gymnasieexamen

Inlägg av Anonym »

Så den nya blex-kvoten kommer inte påverka oss alls i vid nästa antagning?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Svårare för oss med "gamla" gymnasieexamen

Inlägg av Nils »

Jag skulle gissa att gränserna går ner i BI-kvoten.

Exempel:
VT14 hade KI 2.200 behöriga ansökningar inom BI-kvoten men antog i urval 1 bara de 55 som hade högst poäng. De 55 bästa resultaten är alltså borta ur leken inför kommande tillfällen, samtidigt som den totala volymen som ansökte knappt påverkades (även om en del blir antagna i andra kvoter eller inte söker igen framöver). Då kvoternas storlekar bestäms av deras relativa proportioner av ansökande så kan vi nog räkna med att antalet höga resultat i BI-kvoten lär minska snabbare än antalet ansökande...

Gissar jag.
Låst