Antagningschanser

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2014 års hösttermin.
Dr-aspiror
Inlägg: 1
Blev medlem: 11 jan 2014, 11:50

Antagningschanser

Inlägg av Dr-aspiror »

Hej!

Jag undar vänligen hur stor chans jag har att bli antagen till något av rikets läkarprogram HT 2014?
Jag kommer ha 22,5 och konkurrera i BII-kvoten. Jag har inget HP-resultat men förlitar på mig på betygen med tanke på senaste årens förhållandevis låga antagningsgränser.

Vad tror ni om mina chanser?
guest

Re: Antagningschanser

Inlägg av guest »

Du kan ju göra hp nu till vår!
Annars tror jag att du har väldigt god chans :glad:
Gäst

Re: Antagningschanser

Inlägg av Gäst »

Ok, men vad baserar du det på? Någon annan som har åsikt om mina/andras chanser med 22,5 i BII-kvoten till något av sveriges läkarprogram (linköp, umeå, mm)?
Rasmus

Re: Antagningschanser

Inlägg av Rasmus »

Jag har mycket svårt att se att du inte skulle bli antagen med 22,5 i BII till något lärosäte i Sverige HT14. Jag planerar också att söka HT14 med 22,5 i BII så hoppas verkligen inte heller på att antagningsgränserna chockhöjs! Jag var ganska orolig inför antagningen VT14 p.g.a. det höga söktrycket till läkarprogrammet denna vårtermin men hittills verkar det inte som om gränserna har förändrats nämnvärt i BII-kvoten denna vårtermin jämfört med förra. Efter att statistiken för reservantagningen publiceras vet vi dock mer. Men om det inte spelar någon roll för dig var i Sverige du studerar så kan du nog känna dig rätt lugn med 22,5 i BII. Jag skulle dock ändå ha anmält mig till HP i vår om jag var du, du kan ju inte förlora någonting på att skriva det! :)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Antagningschanser

Inlägg av Nils »

Rasmus skrev:Jag skulle dock ändå ha anmält mig till HP i vår om jag var du, du kan ju inte förlora någonting på att skriva det! :)
Rasmus har rätt. Även 22,50 med 0,1 på hp är bättre än 22,50 utan något hp alls, ifall du har en "önskelista" över lärosäten.

Linköping, Umeå och Örebro gick lägre än 22,50 förra hösten men Karolinska, Lund, Uppsala och Göteborg gick "över" 22,50 utan hp-resultat (som lägst krävdes 0,90 i reservintaget).

Ifall du inte bryr dig alls om var du blir antagen så kan du däremot sannolikt strunta i hp utan att det får några konsekvenser - förutom att du mycket väl kan bli antagen senare i urvalsprocessen, hp krävdes vid samtliga lärosäten för att man skulle kunna bli antagen redan i urval 1. Ju senare man blir antagen, desto besvärligare kan det bli att hinna hitta studentboende innan terminen börjar.
Låst