Antagning Lund HT 2014

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2014 års hösttermin.
Ella95

Antagning Lund HT 2014

Inlägg av Ella95 »

Hej allihopa! Jag har en fråga angående vad ni tror meritvärdet komma ligga på inför HT 14 i Lund. Det är nämligen så att jag går sista året på gymnasiet (naturvetenskap) och räknar med att jag kommer gå ut med 22,00 i meritvärde. Fick 1,3 på Hp sist.

Jag vet att det säkert är många som har ställt samma fråga men jag undrar om ni tror att jag har någon chans att komma in i Lund med de betygen. Eller är det lika bra att jag ställer mig in på att jag inte kommer in där? Vad tror ni?

Jag vet att jag inte riktigt kan vara helt säker på vad mitt meritvärde kommer att ligga på eftersom jag inte har gått ut gymnasiet än men om jag tror inte att jag kan få mer än 22,00. Hade varit till stor hjälp om ni hade sagt vad ni tror, eller vad ni själva har för erfarenheter.

Sist, så låg gränsen i Lund på 22,4...
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Antagning Lund HT 2014

Inlägg av Nils »

Svårt att säga, beror på om gränserna blir lägre i BIex-kvoten...
Ella95

Re: Antagning Lund HT 2014

Inlägg av Ella95 »

Jo det är klart :glad:

Om inte i Lund, så tror du att 22,00 räcker för att komma in på de andra lärosätena?
Nameless

Re: Antagning Lund HT 2014

Inlägg av Nameless »

Det finns ingen som kan ge ett bra svar på den frågan men om du tittar på statistiken som finns tillgänglig på den här sidan så ser du ju att 22.00 har räckt på vissa ställen och då i synnerhet vårterminer, höstterminerna ser sämre ut om än inte helt omöjligt med 22.00, just i Lund ser det dock svårt ut.

http://läkarstudent.se/antagning.html#bi
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Antagning Lund HT 2014

Inlägg av Nils »

Man kan gissa att gränsen lär gå lägre i BIex än i nuvarande BI - men det kan också ta någon termin innan det får fullt genomslag (de som inte blir antagna första gången söker igen och bidrar då till en ökning av antalet BIex-platser samtidigt som deras betyg är lägre än vad som krävdes för antagning tidigare).
Ella95

Re: Antagning Lund HT 2014

Inlägg av Ella95 »

Tack så mycket för era svar!
Förstår ditt resonemang och ja, det borde ju bli så.

jag kommer ju ändå självklart att söka in, först och främst Lund men sen de andra lärosätena också för det är ju fortfarande läkare jag vill bli. Hoppas på att 22,00 räcker för något lärosate iaf :glad:
Gast

Re: Antagning Lund HT 2014

Inlägg av Gast »

Ella95: Om det verkligen är i Lund du vill gå, varför inte avvakta en termin och få en massa fantastiska upplevelser och sedan söka om till VT15 om dina betyg inte räcker till HT14?

Gjorde likadant själv och har aldrig ångrat det - åkte jorden runt under 2 månader och besökte en massa länder. :glad:
Ella95

Re: Antagning Lund HT 2014

Inlägg av Ella95 »

Har faktiskt funderat på att göra det, rädslan att inte komma in då heller gör att jag inte riktigt vågar ta den chansen .

Jag kommer söka till alla 7 lärosäten och ha Lund som nr 1. (Finns många anledningar till varför jag just vill ha Lund). Men kommer jag in på något annat ställe så kommer jag förmodligen inte att tacka nej, för man vet ju faktiskt inte om man hade kommit in året därpå.
Sen kan man väl ändå söka till vårterminen och kommer man in i Lund så är det ju toppen! Visst, man har kanske "förlorat" ett halvår men man har ju lärt sig mycket som man kan ha användning av när man börjar termin 1 igen.

Så resonerar jag iaf. Kommer jag inte in någonstans söker jah såklart VT2015 :glad:
Jorden runt låter jättehärligt! Va kul! Men sökte du in till HT eller du bara väntade till VT? :glad:
HMP-Shunt
Inlägg: 6
Blev medlem: 08 jan 2014, 22:47

Re: Antagning Lund HT 2014

Inlägg av HMP-Shunt »

Hej!
Annars kan du läsa på en lärosäte som har en likadan upplägg som Lund under T1 (Umeå är närmast Lund gällande upplägg tror jag) och få en termin tillgodoräknat ;)
Ella95

Re: Antagning Lund HT 2014

Inlägg av Ella95 »

Okej, men det låter ju jättebra!

Umeå, då gäller det att ha det som andrahandsval då? Enda nackdelen är att det ligger så lång borta haha
Får nog kanske ta och kolla upp detta med kursupplägg då :glad:
Låst