Antagning HT2014

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2014 års hösttermin.
Adelas
Inlägg: 11
Blev medlem: 25 maj 2013, 15:52

Antagning HT2014

Inlägg av Adelas »

Hej! Jag är lite förvirrad när det kommer till antagningen på de olika lärosätena i Sverige. Är det enbart Göteborg som har hputskiljning eller är det alla utom Göteborg? Och vad innebär det?
Jag läser ett naturvetenskapligt basår och ska läsa upp 4 ämnen för att jag ska ha ett snitt på 22,5. Jag har full merit på 2,5. Jag har 0,7 på högskoleprovet, men har ändå tänkt satsa med betygen. Hur stor är chansen att jag kommer in till HT2014 i exempelvis Linköping, Örebro eller Göteborg? Om jag inte kommer in till hösten, hur stor är chansen att jag då kommer in till VT2015 i någon av dessa tre lärosäten? Måste jag få högre på hp eller kan jag komma in med betygen bara?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Antagning HT2014

Inlägg av Nils »

Hej Adelas!

Alla har hp-urskiljning i betygskvoterna. Göteborg skiljer sig i det att detta gäller endast hälften av platserna medan den andra hälften använder enbart lottning - det är därför som just Göteborg använder en extra uppsättning betygskvoter medan de andra fortsätter med samma betygskvoter med samma beteckningar.

Hp-urskiljning infördes när det var för många med maximala betyg som ansökte till ett förhållandevis litet antal platser; chansen för antagning med högsta betygssnitt, 20, låg stundvis på bara någon enstaka procent per lärosäte och ansökningstillfälle. För att minska inslaget av lottning började lärosäten att inbördes rangordna sökande med lika goda betyg efter deras hp-resultat; någon med 20 och 1,7 hade därför lättare att bli antagen än någon med 20 och 1,6.

Med 22,5 och 0,7 bör du kunna bli antagen i Göteborg, Linköping och Örebro eftersom deras antagningsgränser har gått vid cirka 22,3 de senaste två antagningarna (med reservation för att utfallet av antagningarna ht'13 och vt'14 kan påverka de förväntade utsikterna). Vid betygsgränser lägre än 22,5 så skulle ditt hp-resultat inte spela någon roll om du själv har 22,5.

Vill du känna dig säkrare på att bli antagen så bör du ändå satsa på att höja även hp-resultatet, i den händelse att utvecklingen tvärt skulle vända mot svårare konkurrens om platserna.
Låst