Antagna Umeå VT 14

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2014 års vårtermin.
Gäst

Re: Antagna Umeå VT 14

Inlägg av Gäst »

Härligt att så många hittat hit! Hoppas vi får se varandra i en fb-grupp snart också :)
För att fortsätta lite på litteratursnacket så undrar jag om någon har koll på eller vet vart man kan hitta information om vilka böcker som behövs första terminen? Tänker främst på introduktionskursen (den är ju bara två veckor, behövs några böcker ens där?) men även Cellens struktur och funktion? Är det värt att köpa innan eller ska man vänta tills efter uppropet?

Ska bli så kul att börja och få träffa er allihop! :D
Gast

Re: Antagna Umeå VT 14

Inlägg av Gast »

Hur ligger det till för bostad med er? Finns det någon nödlösning om man inte hittar rum?
Ligger själv med en cirka 2 års kötid på bostaden Umea, räcker det till ett studentrum på Ålidhem måntro?
Gäst

Re: Antagna Umeå VT 14

Inlägg av Gäst »

Gast skrev:Hur ligger det till för bostad med er? Finns det någon nödlösning om man inte hittar rum?
Ligger själv med en cirka 2 års kötid på bostaden Umeå, räcker det till ett studentrum på Ålidhem måntro?
Med 2 års köpoäng bör du definitivt hitta något! Har du börjat söka några än? Finns inte jättemånga rum uppe än men det kommer ju nya varje dag, så håll koll! Själv har jag knappt ett års köpoäng så jag hoppas på att hitta något på blocket, har några på gång faktiskt så håller tummarna för att det ska gå min väg!
Fadder

Re: Antagna Umeå VT 14

Inlägg av Fadder »

Hej blivande nollor!

Det finns ingen anledning att köpa kurslitteratur innan, det brukar gå att få tag på av äldrekursare och på bokbytardagen till mycket bättre priser. De enda ni behöver är The Cell och Medical Biochemistry och det finns även de på kursen som inte använder dem så mycket. Till introkursen behövs inga böcker.

Man brukar kunna få ett studentrum med några månaders kötid och i nödfall finns det antingen akutrumsförmedlingen eller faddrar som kan låna ut en soffa.

Välkomna :)
Gast

Re: Antagna Umeå VT 14

Inlägg av Gast »

Gäst skrev:Med 2 års köpoäng bör du definitivt hitta något! Har du börjat söka några än? Finns inte jättemånga rum uppe än men det kommer ju nya varje dag, så håll koll! Själv har jag knappt ett års köpoäng så jag hoppas på att hitta något på blocket, har några på gång faktiskt så håller tummarna för att det ska gå min väg!
Lycka till, hoppas du hittar något!
Jag har sökt rum i Ålidhem, jag gillar att det ligger så nära universitet och vill jättegärna bo där. Jag har sökt ett rum så sent som idag, hoppas på napp!:) Om det kniper sig så finns det säkert någon soffa man kan smöra sig till.
Laktis
Inlägg: 8
Blev medlem: 20 nov 2013, 09:44

Re: Antagna Umeå VT 14

Inlägg av Laktis »

Härligt att så många hittat hit! Hoppas vi får se varandra i en fb-grupp snart också :)
För att fortsätta lite på litteratursnacket så undrar jag om någon har koll på eller vet vart man kan hitta information om vilka böcker som behövs första terminen? Tänker främst på introduktionskursen (den är ju bara två veckor, behövs några böcker ens där?) men även Cellens struktur och funktion? Är det värt att köpa innan eller ska man vänta tills efter uppropet?
För introkursen HT13:

Kurslitteratur
Litteratur rekommenderad för inläsning av denna kurs:
H. Feneis. Anatomisk bildordbok, Liber, 2006, ISBN: 91-47-05301-1.

Litteratur rekommenderad som stöd vid inläsning under denna kurs:
B. I. Lindskog. Medicinsk Terminologi, Norstedts Akademiska Förlag, 2004, 4th Edition, ISBN: 91-7227-423-9.

För Cell kursen:

Kurslitteratur
Litteratur som rekommenderas för inläsning av denna kurs:
J. Baynes and M. Dominiczak. Medical biochemistry 3rd edition. Elsevier Mosby, 2009, ISBN: 978-0-323-05371-6.
B. Alberts m. fl. Molecular biology of the Cell 5 th edition. New York, Garland Science, 2008, ISBN: 978-0-8153-4105-5 (inbunden)/ ISBN 978-0-8153-4106-2 (oinbunden).
S-O. Andersson m. fl. Professionell utveckling inom läkaryrket. Liber förlag, 2012, ISBN: 978-91-47-09967-2.
L.B. Jorde m. fl. Medical Genetics, 4rd edition. Elsevier Mosby, 2010, ISBN: 978-0-323-05373-0.
Två alternativa böcker som studenterna fritt kan välja mellan (en bok räcker):
G. Schoenwolf m. fl. Larsen's Human Embryology. Churchill Livingstone, 2010, ISBN: 978-0-443-06811-9.
Laban
Inlägg: 12
Blev medlem: 25 jul 2013, 15:49

Re: Antagna Umeå VT 14

Inlägg av Laban »

Som Fadder sa längre upp så behövs ingen litteratur för introkursen. Allt det ni behöver kommer ni att få i form av handouts och för de flesta brukar det inte bli så mycket plugg ändå under nollningen :) Introkursen klarar man ändå!

Resten som jag tänkte skriva har Fadder redan skrivit. Tror ingen av våra äldrekursare köpte någon genetikbok eller embryologibok under T1 och jag tänkte inte göra det heller. Det är en rätt liten del av cellkursen.

Grattis till antagningen och välkomna hit till Umeå! Det kommer bli så jäkla roligt för er :)
_H_

Re: Antagna Umeå VT 14

Inlägg av _H_ »

Är också antagen i Umeå och ser supermycket framemot att få börja studera!! :) Vi ses i januari!
Gäst

Re: Antagna Umeå VT 14

Inlägg av Gäst »

Jag har nu fått napp på ett rum på blocket, som inneboende hos en 44-årig kvinna. Allting låter jättebra, nära till universitetet osv. Blir dock lite tveksam till det här med inneboende, någon som har erfarenhet av det och vill dela med sig? Hur vet man att det är seriöst? Alternativet är att försöka hitta något på Bostaden. Har stått i kö sen i mars, finns det någon chans att jag får något där? :)
Gast

Re: Antagna Umeå VT 14

Inlägg av Gast »

Gäst skrev:Jag har nu fått napp på ett rum på blocket, som inneboende hos en 44-årig kvinna. Allting låter jättebra, nära till universitetet osv. Blir dock lite tveksam till det här med inneboende, någon som har erfarenhet av det och vill dela med sig? Hur vet man att det är seriöst? Alternativet är att försöka hitta något på Bostaden. Har stått i kö sen i mars, finns det någon chans att jag får något där? :)
Grattis till boendet!
Inneboende är lite träff och miss. Ibland kan det vara jättebra, ibland inte. Men då Umeå är en studentstad så tror jag att inneboende studenter är ganska vanligt så det borde nog vara en helt okey lösning.
Några månader på Bostaden räcker kanske till ett enklare studentrum. Runt 12 till 18 månader verkar vara norm för att kunna knäppa ett rum. Jag fick ett rum på Pedagoggränd nu med cirka 30 månaders kötid, verkar bra, nära till allt och så men vi får väl se i januari :)
Låst