Reservintag Umeås AU1

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2014 års vårtermin.
Iris94
Inlägg: 4
Blev medlem: 11 dec 2013, 17:21

Reservintag Umeås AU1

Inlägg av Iris94 »

Vad tror alla om den kvotgruppen AU1 i Umeå, finns det chans att bli antagen med reservplats 30?
(3,710)

Eftersom det är ett nytt system vet jag inte vad man kan förvänta sig och det skulle vara intressant att höra vad alla tror. Det som talar för är väll att man automatiskt hamnar i denna kvotgrupp och Umeå generellt sätt har hög omsättning för sitt intag, det som talar mot är att det nog är många som hoppas på denna kvotgrupp (inkluderat mig själv) och att det bara är 30 platser, så vad tror folk?

Grattis alla antagna!
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Reservintag Umeås AU1

Inlägg av Nils »

Det bör kunna röra mer på sig än när det var ett mer slutet urval, där de som blev antagna hade investerat en del tid och möda (och förmodligen även resepengar) på att bli antagna där. De som är starkare inom HP eller BI/BII bör också ha en chans att bli antagna i de kvoterna.

Det är dock så pass nytt territorium, detta nya alternativa urval, så jag har ingenting att bygga några gissningar på...
sigfrid81

Re: Reservintag Umeås AU1

Inlägg av sigfrid81 »

Hej!
Har reservplats nr 1 på AU3 i Umeå. Finns det någon form av tidigare statistik eller någon som vet vad chansen är att bli antagen då de bara tar in 3 st på denna kvot.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Reservintag Umeås AU1

Inlägg av Nils »

Tidigare har alla ansökande blivit antagna eftersom det inte fanns tillräckligt många för att det skulle uppstå reservplaceringar, så jag har tyvärr ingen aning om hur stor din chans kan tänkas vara...
Låst